zvláštní poděkování
Volný.cz

Zlatá šedesátá: Dušan Hanák

Dušan Hanák

autor: Česká televize  

zvětšit obrázek

Zlatá šedesátá: Dušan Hanák
Významný slovenský režisér, který v těchto dnech slaví 80. narozeniny, vzbudil v šedesátých letech pozornost pronikavými společenskými sondami, v nichž syrová dokumentaristika nebyla v rozporu s poetickým viděním světa (2008). Režie M. Šulík. Letošní jubilant Dušan Hanák (nar. 27. 4. 1938) patří k těm vzácným tvůrcům, kteří prokázali vyzrálý talent již na samém počátku studií. Ještě před absolvováním FAMU oslovil nejen pedagogy svými krátkými filmy, které nepostrádaly svěží estetické hodnoty ani schopnost společensky rezonující výpovědi. Každý Hanákův snímek nesl pečeť jeho citlivě prožívaného vztahu k realitě, který na jednu stranu objevoval v působivých nuancích její poetický rozměr a na stranu druhou vedl k jejímu kritickému zobrazování.

Mladý režisér měl především zvláštní slabost pro patafyziky – tedy umělce života a kreativní jedince z okraje společnosti. Zároveň se odvážil s kamerou zachytit tabuizovaná prostředí, jako byl polosvět oficiální prostituce v hotelu Alcron (Alcron – 1963), zázemí artistů, udržujících si za cenu tvrdé práce svobodu uprostřed totalitního režimu (Artisti – 1965), či chrám se zbytky hluboce věřících obyvatel (Omša – 1967). Konflikt s režimem byl jen otázkou času. Ironický dokumentární snímek Prišiel k nám Old Shatterhand (1966), v němž Hanák nahlížel běžnou realitu socialismu pohledem cizince, byl z vyššího rozhodnutí uložen do trezoru. Zákazem byl postižen také jeho první celovečerní snímek 322 (1969), v němž se nejen bilancuje život umírajícího muže středního věku, ale i dvacetiletá zkušenost se socialistickým zřízením. Na plátna se nedostalo ani Hanákovo vrcholné dílo – dokumentární zachycení zanikajícího světa starých horalů Obrazy starého světa (1972). Přesto mu bylo umožněno dále tvořit a v období normalizace se mu dařilo rozvíjet osobitý styl, v němž nacházel harmonii mezi autenticitou a poezií – nejvýrazněji v úspěšném romantickém snímku Ružové sny (1976). Následující film Ja milujem, ty miluješ (1980) se však nesměl promítat osm let, protože postavy byly pro posuzovatele příliš ošklivé a celkové ladění příliš pochmurné. Svoji tvorbu Hanák završil roku 1995 sugestivní a sarkastickou dokumentární alegorií o poválečném Československu Papierové hlavy.
Vysílání: 26.4., 22.50 hod., ČT art
Opakování: 30.4., ČT art

16.4.2018 18:04:42 Redakce | rubrika - Z éteru

Časopis 13 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Mne blesk se dotekl (NdB)

Články v rubrice - Z éteru

Literární tipy 14. týden

Černí baroni

Černí baroni
...aneb Válčili jsme za Čepičky. Jedna z nejúspěšnějších komedií 90. let podle knihy Miloslava ...celý článek


Fotografie x 2

Jak se fotí

Jak se fotí Athény
Památky i život neobyčejných měst a fascinující přírodní scenérie, jak je na svých cestá ...celý článek


Brazílie - Juscelino Kubitschek a Oscar Niemeyer

Brazílie - Juscelino Kubitschek a Oscar Niemeyer

Brazílie – Juscelino Kubitschek a Oscar Niemeyer
Žasnoucí architekt David Vávra nachází otisky práce ...celý článek


Kořist ve jménu královny

Kořist ve jménu královny

Kořist ve jménu královny
Výprava do Švédska po stopách uměleckých klenotů z rudolfínských sbírek ukořistěný ...celý článek


Filmové tipy 14. týden

Annie Girardotová a Louis de Funès (Jeden hot a druhý čehý)

Jeden hot a druhý čehý
Annie Girardotová a Louis de Funès jako voda a oheň, jako květina zalitá naftou ...celý článek


Výtvarné tipy 14. týden

Sloup Nejsvětější Trojice v Olomouci

Sloup Nejsvětější Trojice v Olomouci – v plnosti víry
Miroslav Táborský představuje hanáckou metropol ...celý článek



Časopis 13 - sekce

HUDBA

Portrét Kurt Cobain

Kurt Cobain  (Portrét Kurt Cobain!)

Kurt Cobain!
Portrét charismatického rockového zpěváka, od jehož úmrtí uplynulo 25 let (1967–1994). A celý článek

další články...