zvláštní poděkování
Volný.cz

Krajinou zahrad po stopách Lichtenštejnů

Zahrady Lednice

autor: Z webu   

zvětšit obrázek

Pro návštěvníky, kterých každým rokem přibývá, nabízí od letošní sezóny areál zámku v Lednici další atrakci. Po velkolepé rekonstrukci zámecké jízdárny a koníren zde organizátoři z Multifunkčního centra v Lednici připravili výstavu Krajinou zahrad o vývoji lednicko valtického areálu, který minulý rok oslavil dvacáté výročí od zapsání do seznamu světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO.
Rozsáhlý barokní objekt navazující na zámecký komplex byl vystavěn podle plánů význačného vídeňského architekta Fischera z Erlachu a jeho monumentalita a přepychové architektonické ztvárnění svědčí o tom, jaká důležitost byla připisována chovu ušlechtilých koní ze strany Lichtenštejnů.

„Zámek pro koně“ jak byl palác o třech křídlech kolem ústředního nádvoří přezýván, nyní nabízí nejen velice zdařile obnovené prostory k prohlídce ale i expozici o tom, jakým způsobem a s jakým porozuměním Lichtenštejnové přetvářeli životní prostředí - dnes bychom řekli z&n bsp;hlediska udržitelnosti - jak pro hospodářské využití tak pro duchovní povznesení a estetický zážitek.
V prvním z prostorů - kočárovně - jsou příchozí seznámeni s historií rekonstrukce na dobových vyobrazeních, fotografiích předešlého stavu a postupu restauračních prací, plánech a modelech. Hned se také setkají s proslulými oři z lichtenštejnského chovu na obrazech slavného anglického malíře Hamiltona a dalších mistrů.
Je-li to kočárovna, nesmí chybět kočáry – je jich tu spousta, avšak nevozili se v nich vznešené dámy a pánové nýbrž malé děti – vystavovatelé si neodpustili malou hříčku a nainstalovali sem různé tipy dětských kočárků od 19. století po takové, kteří si ještě mnozí návštěvníci pamatují osobně. Lze se ovšem usadit i v tom skutečném. A není ledajaký - zlatý kočár – dnes v lichtenštejnském muzeu ve Vídni - byl jistě jeden z nejproslulejších kočárů v 18. století. Nechal si jej v Paříži vyrobit Josef Václav z Lichtenštejna a přivezl v něm z Parmy do Víd ně nevěstu císaři Josefu II. Isabelu Parmskou. Nitro nadrozměrného modelu zlatého kočáru v Lednici je zařízeno jako malý kinosál a místo natřásání může kdokoliv na pohodlných židlích podniknout virtuální projížďku půvabnou krajinou proměňující se v průběhu roku.

Po opuštění kočáru se pak vstupuje již do „skutečné“ přírody a sice do její daleké minulosti. Pro to, abychom si uměli představit dostatečně názorně, jaké to bylo v době ledové a co se během času odehrálo, jsou nasazeny nejrůznější prostředky. K tomu nejatraktivnějšímu patří plošná animovaná videoprojekce. V mapě místní krajiny ustupuje a znovu přichází ledovec, vyrůstají stromy a keře, táhnou stáda zvířat, přicházejí první lidé a začínají „hospodařit“. Střídají je jiné kmeny až po slovanské osídlení a následné dějinné etapy. Podobně je zachycen vý voj menších krajinných celků, jejich přirozený stav, prvotní proměny a zásahy provedené Lichtenštejny v průběhu jejich panování. Neméně informativní jsou předměty ve vitrínách – příslušné archeologické nálezy, nářadí, přírodniny, rostliny, stromy, pěstované plodiny, plody a dřevo. V sekci o chovu koní také samotný „lednický strakáč“, zvířata, ptáci nebo akvarium s rybami.
Na úpravách krajiny pracovali jak zahradníci, lesníci, zahradní „designéři“ a dotvářeli ji architekti různými stavebními útvary podle dobové módy. Jejich plány, modely, malby a fotografie jsou dalšími z výstavních médií podobně jako životopisy některých osobností a historie evropské zahradní architektury. Jednotlivá tématické oddíly jsou propojeny detailní chronologickou linií působení lichtenštejnských knížat v oblasti lednicko valtického areálu. Lichtenštejnové jsou představeni v rozsáhlém dějinném kontextu a symbolicky je součástí expozice i kopie jejich bájné kníže cí koruny s pověstným diamantem, přechovávaná původně na valtickém zámku. Originál se nedochoval, a tak i v lichtenštejnsé pokladnici v jejich současném sídle ve Vadúzu se musí spokojit jen s nápodobou.
Výstava je pojata jako podrobný historický záznam a zároveň výpravná encyklopedie, která uspokojí každého odborníka i vážného zájemce o problematiku, ti tu mohou strávit mnohé hodiny. Svou koncepcí je ale vstřícná také široké veřejnosti, skýtá volný výběr informací, nezahlcuje daty a zajisté se nebudou nudit ani děti.

9.10.2017 18:10:24 Helena Kozlová | rubrika - Výstavy

Časopis 25 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Městská knihovna Praha

Články v rubrice - Výstavy

Podtrženo - Luboš Drtina

Spisy Hermanna Hesseho

Luboš Drtina patří k autorům, kteří významně ovlivnili užitou grafiku. Jeho precizní a výrazově nezaměnitelné ...celý článek


Chihuly - Libenský – Brichtová

Chihuly - Libenský – Brichtová

Výstava v Centru současného umění DOX je poctou téměř padesátiletému přátelství tří ikon současného uměleckého ...celý článek


Petr Dub - Projektivní test

Petr Dub - Projektivní test

Výstava Projektivní test v Galerii NoD prezentuje Dubovu nejnovější malířskou sérii instalačních objektů orien ...celý článek



Časopis 25 - sekce

DIVADLO

Dobří chlapci v Divadle Na zábradlí

Dobří chlapci (Foto: KIVA)

Úspěšná sezóna v legendárním Divadle Na zábradlí, korunovaná Cenou divadelní kritiky 2017 pro inscenaci Macbet celý článek

další články...

HUDBA

Hudební tipy 26. týden

Miro Žbirka (Zlatá lýra)

Sedíme si za svým!
Přímý přenos koncertu kapely The Tap Tap z ženské věznice ve Světlé nad Sázavou. Dále úč celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

Čekání na Schrödingera

Waiting for Schrödinger (Timothy and the Things)

Do sekce Dance NEWs, která představuje mladé tanečníky, choreografy a projekty, umělce experimentující s možno celý článek

další články...