zvláštní poděkování
Volný.cz

Tenkrát v Evropě – Čeští umělci v totalitách 1938 – 1953

Emil Filla – Velikonoční oběť

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Západočeská galerie v Plzni připravila na podzimní a zimní období výstavu Tenkrát v Evropě - Čeští umělci v totalitách 1938 -1953.
Čtyřicátá léta – až apokalyptické období dvou totalit a války, doba nesvobody a neustálého nebezpečí, statisíce uprchlíků proudících napříč Evropou i mimo ni a přitom je nikde nikdo nechce, miliony odvlečených a zavražděných. A umění? Jediné místo skutečné tvůrčí svobody zůstává v umělci samotném, v jeho touhách i zlobě.
Pod tlakem válečných konfliktů a mnoha dalších život ohrožujících podmínek je ve světě podle odhadů na útěku z domovů 65 500 000 lidí. Je to největší počet uprchlíků od druhé světové války. Stejně jako tehdy se lidé snaží dostat do bezpečnějšího světa, zachránit život sobě a svým rodinám, stejně jako tehdy je nikdo nikde nechce. Za masou lidí, v níž každý je významný a zároveň bezvýznamný, se skrývají dramatické osudy. O tom je výstava Tenkrát v Evropě.

V letech 1938–1953 došlo k největším nedobrovolným přesunům Evropanů v dějinách. Jejich původcem i vykonavatelem byla zrůdná nacistická ideologie , a po v álce nástup dalšího totalitního režimu, tentokrát komunistického.
Dodnes historici odhalují lokální a individuální dramata, o nichž se nevědělo nebo na která se v rámci celkových hodnocení událostí zapomnělo. S vědomím, že každé z nich fatálním způsobem zasáhlo do života konkrétních lidí, bylo v možnostech výstavy pouze symbolicky připomenout několik proudů těch, kteří se jim snažili uniknout. Zároveň však nebylo možné pominout přesuny milionů Židů, Romů, politických vězňů a válečných zajatců násilně transportovaných do vyhlazovacích táborů.
Pohyb mas lidí, proudících ve čtyřicátých letech Evropou, zpřítomňujeme amatérskými fotografiemi, tedy tak, jak k nám proniká úděl současných uprchlíků. Tehdy jsme to byli MY, nyní jsou to ONI, osobní příběhy lidí jsou stejné. Podobnou vyostřeností se vyznačují i umělecká díla, která společně s fotografiemi vytvářejí duální strukturu výstavy. Fotografie zaznamenávají dramata, v nichž jedinec je manipulován a stává se součástí anonymního davu. Umělecká díla z anonymity vystupují, deklarují osobní svobodu, vzpírají se manipulaci a oslovují konkrétního člověka. Skutečnost transcendují a po souvají do zobecňující polohy.

Záměrem výstavy je ukázat, že dějepis umění je disciplína, jejíž smysl se naplňuje tím, že má co říct k přítomnosti. Patří k paradoxům dějin, že to mohou být právě čtyřicátá léta – až apokalyptické období dvou totalit a války, která vykazují řadu znovu aktuálních znaků, jež však dnes máme sklon přikládat výhradně jiným než evropským kulturám. Z nich, s evropskou, mnohdy arogantní distancí, nejvýrazněji vnímáme nekonečné a pro nás neindividualizované proudy uprchlíků z válkou destruovaných území. Zapomínáme, že něco podobného zažila Evropa právě ve čtyřicátých letech.
Čtyřicátá léta – doba nesvobody a neustálého nebezpečí, statisíce uprchlíků proudících napříč Evropou i mimo ni a přitom je nikde nikdo nechce, miliony odvlečených a zavražděných. A umění? Jediné místo skutečné tvůrčí svobody zůstává v umělci samotném, v jeho touhách i zlobě. Proto se výstava zaměřuje právě na tyto dva aspekty. Umělecká díla vybraná bez zřetele na jejich skupinovou a další příslušnost, zato ale s vyhraněně soukromým až provokativním postojem ke světu, k jeho odvěkým, tehdy však bezskrupulózně ničeným hodnotám, jsou prezentována přímo na pozadí co největšího množství mal&yac ute;ch d obových dokumentárních fotografií prchajících a násilím odvlečených davů lidí – mladých, dětí, starých, nemocných…, a vizualizována uspořádáním do grafů se statistickými čísly.

Výstava, zahrnující na šedesát uměleckých děl od třiceti autorů - např. Jiřího Koláře, Aléna Diviše, Kamila Lhotáka, Mikoláše Medka, Karla Čapka a dalších zvučných jmen, by měla být obrazovou esejí o zachování osobní integrity v krajní existenciální situaci. Práce umělců z 30. – 50. let minulého století (obrazy, kresby, koláže a konfrontáže, fotografie, plastika) jsou ve výstavě zcela jedinečně instalována v konfrontaci s více nnež 150 dokumentárními fotografiemi ze stejného období vytištěnými na opálovém plexiskle.
Výstava organizovaná Západočeskou galerií v Plzni probíhá v prostoru Masné krámy do 21. ledna příštího roku.

9.10.2017 16:10:20 HelKo | rubrika - Výstavy

Časopis 43 - rubriky

Archiv čísel

reklama

PALM OFF FEST

Články v rubrice - Výstavy

Má vlast - cestami proměn

Má vlast - cestami proměn

Již po deváté byla na Vyšehradě zahájena v květnu národní putovní výstava Má vlast cestami proměn, která přiná ...celý článek


František Kupka a umělecká skupina v Puteaux

Jacques Villon (Pochodující vojáci)

Tato výstava v Museu Kampa představuje, vůbec poprvé v České republice, uměleckou skupinu, respektive volné u ...celý článek


Reálná abstrakce Soni Stankové

Reálná abstrakce Soni Stankové

Expozice uznávané bulharské fotografky Soni Stankové pod názvem Reálná abstrakce podle slov autorky ilustruje ...celý článek


Dvakrát Ferdinand II. Tyrolský

Ferdinand II. Tyrolský

Nejprve se Ferdinandu II. Tyrolskému a výročí jeho vlády v českých zemích věnoval výstavu Památník národního p ...celý článek


Vernisáže k oslavám BE25 v Roxy a NoD

Pozvánka k výstavě Kent Hugo

Tento týden začínají narozeninové oslavy BE25 klubu ROXY a Experimentálního prostoru NoD. Jedinačná atmosféra, ...celý článek



Časopis 43 - sekce

DIVADLO

Inscenace Teror v Brně – vinen nebo nevinen?

Jan Grundman (Lars Koch - Teror)

„Teror je označení pro politiku násilí a politické represe s cílem potlačení politické opozice. Pojem se celý článek

další články...

HUDBA

Adam Plachetka - Impossible Dream

Adam Plachetka při křtu CD Impossible Dream

Unikátní CD předního barytonisty Adama Plachetky Impossible Dream je projektem interpreta světového jména a di celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

Má vlast - 135 let

Bedřich Smetana

Má vlast
Historický záznam šestidílného cyklu symfonických básní Bedřicha Smetany v Obecním domě na Pražské celý článek

další články...