zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Revolucionářův motýl - pohledy na grafiku šedesátých let

Jaroslav Vožniak, Sophia Loren, 1972 VČG

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Šesté desetiletí 20. století pohledem českých grafiků a grafika šedesátých let prizmatem sbírky Východočeské galerie. V roce 1959 se o grafice psalo jako o médiu, které je „dnešnímu životu a jeho strhujícímu tempu nejblíže,“ její spontánnost měla nejlépe vyhovovat „nervní senzibilitě moderního člověka“. Do poměrně reprezentativně budované grafické kolekce galerie se toto období promítlo prostřednictvím celistvých autorských konvolutů formálně nejprogresivnějších dobových osobností, jimiž byli Vladimír Boudník, Dalibor Chatrný, Jan Kotík, Zdeněk Sýkora či Karel Malich, výrazných solitérů typu Bohuslava Reynka, Zdeňka Sklenáře, nastupujících figuralistů Karla Nepraše, Naděždy Plíškové, Jiřího Načeradského, či D obroslava Folla, ale i konzervativnějších a angažovanějších dobových poloh tvorby Ludmily Jiřincové, Ladislava Čepeláka, Josefa Lieslera a dalších.

Přehlídka v tradičních výstavních prostorách na zámku, kde se institucionální sbírka od počátku pátého desetiletí rodila a rozvíjela, nastiňuje široké spektrum domácích grafických projevů komplikovaného a dynamického šestého desetiletí 20. století. Tvůrčí vývoj některých osobností pak naznačuje, díky kvalitě a šíři kolekce, už od jejich málo známých figurálních počátků závěru padesátých let. Na omezeném formátu otevírá otázky po případném vztahu nejrůznějších poloh grafického projevu k specifickým kulturně společenským okolnostem a oček&a acute;váním liberalizujícího se socialistického Československa šesté dekády minulého století i dobově známým zahraničním vzorům.

Projekt je vykročením vstříc dalšímu zpřístupňování a odbornému zhodnocování jednoho z kvalitativních těžišť zdejšího sbírkového fondu. Titul výstavy čerpá z poměrně málo známého listu Josefa Lieslera, reagujícího v roce 1967 symptomaticky bezprostředním, naivně patetickým způsobem na smrt revolucionáře Che Guevary. S odstupem více než půlstoletí si tak lze klást otázku, zda skutečně může výtvarné umění v jistých obdobích svého vývoje výrazněji odrážet „nervní senzibilitu moderního člověka“ a jeho životní prostor, či si jde zcela svébytně svou vlastní tvůrčí cestou a je k osudu člověka netečné, obdobně jako monumentální mlčenlivé síly ruské přírody v dobových snímcích Andreje Tarkovského.
Výstava východočeské galerie výtvarného umění pod titulem Revolucionářův motýl probíhá na pardubickém Zámku do
26. března 2017.

6.2.2017 15:02:59 HelKo | rubrika - Výstavy

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Výstavy

Fotografie Miloše Budíka v Praze

Vila Tugendhat ve fotografii Miloše Budíka

Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním ...celý článek



Časopis 18 - sekce

HUDBA

Hudební tipy 18. týden

Janet Jackson

Ikony Kamila Střihavky
Český rockový bubeník Miloš Meier hostem v hudebním cyklu věnovaném osobnostem české celý článek

další články...