zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Zlatá šedesátá komiksově

KÁJA SAUDEK & 60 ZLATÁ ŠEDESÁTÁ KOMIKSOVĚ

autor: archiv   

zvětšit obrázek

České centrum Praha připravilo ve spolupráci s Arbor vitae výstavu KÁJA SAUDEK & 60 ZLATÁ ŠEDESÁTÁ KOMIKSOVĚ. Přehlídka mapuje nezanedbatelný přínos Káji Saudka, který bývá nazýván králem českého komiksu, naší předrevoluční pop kultuře. Výstavu je možné shlédnout v Českém centru Praha v Rytířské ulici od 20. listopadu do 2. ledna 2010.

Málokteré médium mělo v dobách socialismu tolik zavilých kritiků jako komiks. „Literatura negramotných“ neměla před listopadem 1989 na růžích ustláno. I přes tuto skutečnost však v Čechách působil výtvarník, který nejenže se komiksu věnoval, ale jeho výtvory byly zcela srovnatelné s oborovou špičkou „imperialistického Západu“. Kája Saudek si díky svým kvalitám vysloužil titul krále českého komiksu, a přestože se tomuto médiu dnes věnuje i řada zdejších kreslířů, žezlo mu z ruky ještě nikdo nevyrazil. „Saudek je nejzásadnější český komiksový výtvarník, jeho seriály mi jako chlapci otevřely dveře do úžasného světa plného energie, nápadů, představivosti a nedostižného mistrovství,“ uvádí Jiří Grus, stěžejní představitel současné generace komiksových výtvarníků a autor série Voleman.

Kája Saudek byl však nejen autorem smělých - a tudíž předčasně zastavených - komiksů jako HONZA HROM (1968) či PEPÍK HIPÍK (1969), ale také zdatným propagačním grafikem a uměleckým solitérem schopným se úspěšně pohybovat mezi filmem, užitou grafikou a ilustrační tvorbou. Jeho nezanedbatelný přínos v této oblasti vyzdvihuje právě výstava Kája Saudek and 60’s aneb Zlatá šedesátá komiksově!, která proběhne v pražském Českém centru v Rytířské ulici do 2. ledna 2010. Z ní je patrné, že autorova vrcholná díla vznikla většinou v průběhu šedesátých let, díky čemuž se v nich prolíná jak uvolněnost tehdejšího ovzduší, tak Saudkova výtvarného rukopisu. Ten má neuvěřitelný erotický náboj, a to jak obsahem, tak celkovým výrazem.

Výstava přináší řadu veřejnosti zcela neznámých a dosud nepublikovaných Saudkových prací. Takovou položkou je například soubor fotografií kreslířova dvojčete, dnes světově uznávaného fotografa Jana, které Kája dokresloval a do nichž vpisoval dialogy v bublinách. Díky těmto zásahům získávají snímky s filmovou atmosférou nový, často zlehčující či ironizující obsah. „Můj bratr byl když ne geniální, tak pologeniální, měl nesmírnou představivost a uměl výborně kreslit. Měl ty ženské v ruce jako málokdo,“ uvádí fotograf Jan Saudek. Bohužel část těchto komiksových fotografií zkonfiskovala roku 1964 StB, jíž se činnost svobodomyslných dvojčat příliš nezamlouvala.

Na některých z uvedených snímků nelze přehlédnout i sexuální idol šedesátých let a zároveň Saudkovu tehdejší snoubenku Olgu Schoberovou. Vnadnou hvězdu filmu Limonádový Joe považovali ve své době v Evropě za vážnou konkurenci Ursuly Andressové. Mimo jiné byla také představitelkou krásné Jessie v komedii Miloše Macourka a Václava Vorlíčka Kdo chce zabít Jessii?, která nastartovala Saudkovu oficiální kariéru. Kromě komiksových rekvizit je Kája Saudek v tomto snímku autorem titulků, veškerých propagačních materiálů k němu a řady velmi atraktivních a veřejnosti neznámých volných variant obojího. Všechny jsou k vidění na právě zmíněné výstavě, stejně jako Saudkovy nepřekonatelně svěží kresby Olgy Schoberové, jež se stala stěžejní postavou Saudkova komiksové ansámblu. Posloužila mimo jiné i jako vzor pro hlavní postavu díla Muriel a andělé (1969), které bylo na podzim letošního roku oceněno jako nejlepší český komiks v historii.
Propagační činnost pro různé hudební akce a kluby, stejně tak jako grafická podoba kultovního časopisu Pop Music Expres, pro který vytvořil Saudek kromě loga a záhlaví jednotlivých rubrik i řadu ilustrací, ukazují kreslíře jako zdatného reklamního grafika a typografa.

23.11.2009 02:11:37 Redakce | rubrika - Z Českých center