zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Hudební rozhledy 11/2008

Hudební rozhledy 11/2008

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Marka Štryncla znám již řadu let; náš rozhovor tedy začnu dvěma osobními vzpomínkami, jejchž kouzlo nevyprchalo dodnes. Těsně po roce 1990 projížděl Prahou francouzský organizátor interpretačních kurzů staré hudby. Marek Štryncl se s ním sešel na Silvestra ve zkušebně souboru Musica Antiqua Praha. Po cestě ze severu Čech byl prokřehlý (na ulici bylo hluboko pod nulou); několik minut po příchodu přesto výtečně zahrál Bacha – a zvítězil: získal stipendium, které mu umožnilo se kurzů zúčastnit. Na pražském Spořilově se tehdy konal kurz hry na barokní violoncello a violu da gamba, který vedl anglický specialista Richard Boothby. Účastnila se ho řada mladých hudebníků, kteří se chtěli něco dozvědět o pro ně nových oborech, které naše tehdejší hudební školství odmítalo brát na vědomí; dnes jejich jména ve staré hudbě vesměs hodně znamenají. Marek Štryncl sem přišel se svým violoncellem; hrál, poslouchal, psal si poznámky, v přestávkách výuky spal na podlaze učebny. Čas ubíhá mílovými kroky – dnes je Marek Štryncl jak vyhledávaným hráčem na barokní violoncello, tak uměleckým vedoucím souboru Musica Florea, který v průběhu let vyrostl ze studentského sdružení ve světoznámý ansámbl.

Poprvé se francouzský dirigent Guillaume Tourniaire pracovně setkal se souborem Státní opery Praha (SOP) v roce 2005 na festivalu v italské Maceratě. Další rok debutoval v SOP Bernsteinovým Candidem, v únoru 2007 nastudoval Poulenkovy opery Prsy Tirésiovy a Lidský hlas. Od sezony 2007/08 byl jmenován šéfdirigentem SOP. S velkým ohlasem uvedl koncertní provedení Griegova Peera Gynta a Saint-Saënsova díla Nuit Persane a Hélene. Po premiéře Wagnerova Bludného Holanďana mu nebyla prodloužena smlouva. Spolu s ním odešla z SOP i šéfka opery Ingeborg Žádná.

Třiadvacet koncertů, devět zahraničních symfonických orchestrů a čtyři české, čtrnáct dirigentů, třináct instrumentalistů a desítka pěvců… celkem umělci z patnácti zemí světa – taková byla bilance 18. ročníku festivalu Pražský podzim (12. 9. – 1. 10. 2008). Program obsáhl některé tradiční konstanty – úvodní koncert patřil českému repertoáru v podání cizinců, v tomto případě nejstaršího německého rozhlasového orchestru, a to z Lipska, který ovšem vystoupil společně se Škampovým kvartetem. Závěr přehlídky pak opět nechal zaznít Dvořákovu Violoncellovému koncertu, tentokrát v podání Antonia Menesese a Symfonického orchestru jihoanglického města Bournemouth; ten přijel opět po třech letech. Z Británie byla také hostem Královská liverpoolská filharmonie.

Komorní filharmonie Pardubice je důkazem, že mládí a entuziasmus nejsou základními či alespoň jedinými předpoklady umělecké úrovně. Po první „zahřívací“ sezoně 1969–70 nastoupil do jejího čela první šéfdirigent – tehdy sedmatřicetiletý Libor Pešek, v té době už naše špičková osobnost v oblasti komorních ansámblů (založil dnes už legendární Komorní harmonii a Sebastian Orchestr). Start Komorní filharmonie, tehdy Východočeského státního komorního orchestru na domácí i zahraniční pódia v letech sedmdesátých byl raketový. Podobné zjevení způsobila o mnoho let později Pražská komorní filharmonie. Přesto atributy těchto obou těles byly do značné míry odlišné, což bylo dáno rozdílnými osobnostmi obou šéfů. Libor Pešek a Jiří Bělohlávek jsou dirigenti výrazných osobitých vlastností jak v postojích uměleckých, tak i obecně lidských. Jejich cítění, názory a především jejich vyjádření – ať už v podobě gest či pronesených soudů – jsou nezaměnitelná a zásadně formují charakter orchestru, s nímž pracují. Každý po svém, každý jedinečně! V Pardubicích s Liborem Peškem spolupracovala ještě další individuální osobnost – Josef Vlach – a orchestr stačila formovat též početná řada dalších mimořádně erudovaných dirigentů, schopných předávat mu vlastní specifické a inspirující názory a podněty. Máme na mysli v prvé řadě šéfdirigenty – Libora Hlaváčka, Petra Altrichtra, Petra Škvora, Róberta Stankovského a stávající osobnost v čele – Leoše Svárovského. Za rok KFP oslaví čtyřicet let své existence, ale jubilejní 40. sezona 2008/2009 začala už letos v září.

3.11.2008 11:10:15 Redakce | rubrika - Z médií

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Časopis 18 - sekce

DIVADLO

Slovácké divadlo uvede napínavé drama

Hostina dravců (Slovácké divadlo)

Slovácké divadlo v sobotu 27. 4. 2024 čeká další premiéra. Tentokrát se do čela inscenačního týmu postavil eme celý článek

další články...

HUDBA

HDK uvádí muzikálovou pohádku Zlatovláska

Zlatovláska (Hudební divadlo Karlín)

Hudební divadlo Karlín uvádí muzikálovou pohádku Zlatovláska režii v Filipa Renče. Na jevišti Malé scény HDK z celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Oceněné drama Píseň jmen

Píseň jmen

Píseň jmen
Tim Roth a Clive Owen jako přátelé, do jejichž dětství vstoupila druhá světová válka. Oceněné ka celý článek

další články...