Blízké hlasy z dáli
autor: Z webu
zvětšit obrázekAutentické historické prostředí s koncentrovanou duchovní atmosférou mohli zažít posluchači v románském paláci Pražského hradu během hudebního setkání Blízké hlasy z dáli souboru Schola Gregoriana Pragensis se svými hosty, skupinou japonských mnichů školy Tendai - Gjosan-rjú Tendai šómjó.
Dnešnímu kritizovanému globálnímu světu vděčíme za vznik nápadu postavit vedle sebe dvě časově i prostorově vzdálené liturgické tradice, které jak se ukazuje, jsou si v mnohém blízké.
Schola Gregoriana Pragensis, založená Davidem Ebenem v roce 1987, se zaměřuje na interpretaci gregoriánského chorálu – nejstaršího liturgického zpěvu křesťanského západu, jehož hlavním rysem je jednohlas a texty v latině, zejména žalmy. Schola Gregoriana Pragensis vychází z nejstarších neumatických pramenů z 10. -11. století, dále z české chorální tradice včetně rané polyfonie i z nově objevených skladeb z 13. – 15. století.
Zpěvy šómjó, které mají svůj původ v obřadném přednesu védských hymnů, jsou dodnes součástí liturgie klasického proudu japonského buddhismu. „Vysoké „ šómjó se zpívá při významných obřadech jako je svěcení, pohřby, velké pokání a rituální očista národa, zatímco šómjó v základní zejména sólové podobě patří ke každodenní liturgické praxi. Zpěvem šómjó se očisťuje liturgický prostor i samotný obřadník, jeho smyslem je pokání, zpřítomnění posvátné moci a její chvála, otvírání očí k vidění běžně neviditelného a uší k slyšení běžně neslyšitelného.
Členy Gjósan-rjú jsou tendaiští mniši z různých chrámů v Japonsku, kteří se vedle svých běžných povinností věnují výuce šómjó a jeho veřejnému provozování a kteří mimo jiné spatřují v šómjó instrument pro mezikulturní spolupráci.
Přes kontrasty v pojetí hudebního výraziva lze v obou „zpěvech“ najít podobnosti v přednesu posvátného textu, ve střídání sólisty a sboru nebo v tonalitě vázané na pentatonickou stupnici. Každý zpěv sám o sobě přivádí k usebrání a jejich propojením se tyto zážitky ještě zesilují až do stavu určitého vytržení. Závěrečná starobylá píseň „Hospodine pomiluj ny“ Scholy Gregoriany, kdy refrén „krleš“ zaznívá z úst japonských mnichů, je skvělým dokladem této kulturní vzájemnosti.
Lze říci, že 26. 6. 2008 se v rámci IV. ročníku koncertního cyklu Hudba Pražského hradu uskutečnil „mezináboženský dialog“, jehož závěry zapůsobily na duši účastníků daleko silněji než mnohé podobné akce.
TIP!
Časopis 19 - rubriky
Články v rubrice - Koncerty
Lukáš Vondráček završí sezónu recitálů FOK v Rudolfinu
Klavírista Lukáš Vondráček vystoupí s recitálem v pražském Rudolfinu v rámci řady Světová klavírní tvorba FOK. ...celý článek
Časopis 19 - sekce
DIVADLO
Bílá Voda míří na prkna naší první scény
Činohra národního divadla chystá dramatizaci románu Bílá voda od spisovatelky Kateřiny Tučkové. Premiéra 9. kv celý článek
HUDBA
Eurovision Song Contest 2024
Eurovision Song Contest 2024
Přímý přenos prvního semifinále ze švédského Malmö, kde se letos koná 68. ročn celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Kultovní punkový opus Jubilee
Jubilee
Dokud je hudba dost nahlas, neuslyšíme, jak se hroutí svět! Kultovní punkový opus s mnoha známými p celý článek