Arvo Pärt: A Tribute
autor: archiv
Tento disk firmy Harmonia Mundi, jež si již před lety jistě získal srdce každého audiofila jak svou vynalézavou dramaturgií, tak i interpretační úrovní své produkce, přináší autorský profil Arvo Pärta (1935). Jistě netřeba představovat tohoto Estonce, sídlícího dnes v Berlíně - jednu z nejvýraznějších postav soudobé hudby, tvůrce, jenž vpravdě spoluvytváří její dějiny. CD přináší průřez vokální tvorbou Arvo Pärta, tvorbou převážně – až na Berlínskou mši – a cappella. Nahrávky vznikaly odděleně v letech 1996 až 2004 v různých lokalitách a se třemi různými sbory, estonským Filharmonickým komorním sborem a anglickými tělesy Theatre of Voices a Pro Arte Singers. Přestože byly pořízeny v chrámových prostorách i sálech zcela odlišných akustických charakteristik, je disk velmi dobře zvukově sjednocen a vyvážen. Jinou otázkou zůstává, jestli právě tento cíl – sjednocení zvuku – je u takto produkovaných titulů vždy jen tím jediným možným. Jisté je, že tato zvukařská filosofie zcela převládá... Představím-li si ovšem, jakých všech možných manipulací a zásahů do stereofonního obrazu a jeho perspektivy bylo užito, jde na mne trochu děs. Možná bych dal, alespoň někdy, pro změnu, přednost originální, neupravené podobě zvuku. Zvuku respektujícího původní prostor a jeho dispozice. U chrámové vokální hudby, jež je na tomto CD zastoupena snad až příliš monolitně, pro to hovoří ještě jeden důvod. Byl to právě takový a ne jiný prostor, který inspiroval sborové zpěváky a dirigenta, pokud jde o míru užití výrazových prostředků, dynamiky, frázování či agogiky. Právě to, jak slyšeli sami sebe v konkrétním prostoru výrazně ovlivnilo jejich výkon. A právě to by, soudím, mělo zůstat zachováno i ve výsledku. Prostě - rád bych jako posluchač měl šanci být ve stejné situaci jako oni.
Popisovat výkony všech tří těles znamená hýřit superlativy. Jednolitost, homogennost i ušlechtilá barevnost všech hlasů je u estonského souboru obdivuhodná, u anglických těles se tak trochu předpokládá – v zemi s nejvyšší kulturou a tradicí sborového zpěvu na světě – jako samozřejmost. Velkou devizou titulu je i osobnost Paula Hilliera, zpěváka, sbormistra, muzikologa, jehož zájem sahá od středověké sborové tvorby až po dnešek a jenž mimořádnou pozornost věnuje právě dílu Arvo Pärta, o němž napsal monografii (1997).
Pärt je – při vědomí, že každé srovnání kulhá – jakýmsi novodobým Franckem. Stejně jako on se opájí opulentní sytostí, pestrostí zvuku. Zvuku jako kvality o sobě. Představuje v evropské hudbě, k jejíž duchovní tradici se jednoznačně hlásí, jakýsi pól extrémního sonorismu. Zvuk, barva, její fyziologický dopad je mu prostředkem i cílem. To se nemusí každému líbit, ale vynalézovost, fantazii, cit pro vertikální proporce, apartnost v osazování zvukového prostoru – při veškerém nesmírném tradicionalismu – Pärtovi upřít nelze. Přiznám se však, že po poslechu tohoto monotematického disku se mi trochu zastesklo po nějaké – jakékoli – horizontální logice, útvarnosti, struktuře, tektonice. Ale stávám se poněkud příliš privátním, a tak raději skončím.
HARMONIA MUNDI 907407
Arvo Pärt: A Tribute
Dopo la vittoria, The woman with the alabaster box, Berliner Messe, Solfeggio, Magnificat, Bogorodice Děvo, I am the true vine, Which was the son of...
Estonian Philharmonic Chamber Choir, Theatre of Voices’
Pro Arte Singers, řídí Paul Hillier, 1996–2004; Hudební režie Brad Michel ad., zvuková režie Chris Barrett ad.; Celkový čas 70:16
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - CD boxy
Jan Šikl vydává kompilaci scénické hudby
Skladatel, aranžér a multiinstrumentalista Jan Šikl vydává dvě alba, na kterých zkompiloval výběr ze své dosav ...celý článek
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla
Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev celý článek
HUDBA
Luboš Pospíšil má nový singl
Po úspěšném albovém projektu Poesis Beat (2021) a loňských oslavách 40 let od prvního vydání dnes již legendár celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Festival umění a kreativity ve vzdělávání
Už počtvrté se pedagogové, rodiče, odborná i širší veřejnost či profesionálové z oblasti kultury a umění mohou celý článek