zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Světové a české premiéry na NODO v Ostravě

Dirigent Bruno Ferrandis a skladatel Matous Hejl

autor: Zdroj press kit festivalu   

zvětšit obrázek

Už týden zkouší v Ostravě více než stovka hudebníků a tvůrců z 12 zemí Evropy a USA: 6. bienále mezinárodního festivalu NODO / New Opera Days Ostrava je těsně před svým zahájením. Ve dnech 25. – 30. června zazní v českých a světových premiérách celkem osm oper a hudebně-divadelních inscenací. Hudba Salvatora Sciarrina, Petra Kotíka nebo Luigiho Nona a dalších čtyř autorek a autorů rozezní prostory Divadla Antonína Dvořáka a Divadla Jiřího Myrona i velkorysé dvoulodí v Trojhalí Karolina. Bonusovým představením bude dokumentární opera v terénu: Nulanus Miroslava Tótha pro lyžařský vlek v létě. Ten se rozjede na Ski areálu Opálená blízko Čeladné.

Festival NODO letos slaví deset let od svého založení. U jeho zrodu stál v roce 2012 ředitel Národního divadla moravskoslezského (NDM) Jiří Nekvasil a tehdejší koordinátorka externích projektů
Dita Eibenová.
A právě spojení čtyřsouborové obří instituce a malého nezávislého spolku Ostravské centrum nové hudby (Petr Kotík a spol.) vneslo na českou kulturní scénu naprosto unikátní možnosti pro nastudování a provádění děl současného hudebního divadla. Vedle sebe se tak objevují kvůli své náročnosti díla uváděná zřídkakdy nebo vůbec ne a opery napsané přímo pro festival. Těch bylo včetně tohoto bienále už šestnáct.

Vyzvánějící zvon, anonymní nádraží i lyžařský vlek v létě

Není jednoduché označit největší „tahák“ letošního NODO. Tím nejvíce náročným na přípravy je zcela určitě v České republice nikdy neuvedené dílo Prometeo. Tragedia dell’ascolto italského avantgardisty Luigiho Nona. Jen manuálu s požadavky na akustické propojení klasických nástrojů a složité elektroniky, které řeší italský tým pod vedením Lucy Richelliho, čítá 200 stran. Pod vedením inscenačního tandemu Jiřího Nekvasila a Davida Bazika a vedoucího dirigenta Jiřího Rožně na inscenaci pracuje stovka účinkujících i technické podpory, díky nimž Trojhalí Karolina promění 30. června v jeden vyzvánějící zvon – hudební svátek, který je možné zakusit asi jen jednou za život.

Festival otevře v sobotu 25. června dílo nejžádanějšího italského operního skladatele Salvatora Sciarrina, operou Superflumina. Role „bezdomovkyně“ se ujme skladatelova múza, mezzosopranistka Anna Radziejewska. Divadlo Jiřího Myrona se promění ve velké nádraží, v místo kolektivního proudění a putování, davu i osamělosti zároveň, v prostor zveličeného hluku, shromaždiště pro lidi bez domova. Polský tým vede režisérka Pia Partum.

Bizarním místem pro uvedení opery bude lyžařský svah v létě, konkrétně Ski Areál Opálená v podhůří Beskyd nedaleko Ostravy. Opera Nulanus o 10 obrazech tvůrců Miroslava Tótha a Michaely Rosové promění 29. června diváky v aktivní svědky situace budoucího světa, tak jak jej vytvořila umělá inteligence na základě vzpomínek posledních lidí na Zemi. Doporučujeme vycházkovou a sportovní obuv.

Objednávky NODO i scénická verze šestihodinové hudební meditace

Na programu jsou také čtyři festivalové objednávky – čtyři debuty: operní verze Ibsenových Přízraků skladatele Matouše Hejla (1989), experimentální kolektivní opera Approximate pod vedením brněnské performerky Lucie Páchové (1988), komorní opera Partial Memories newyorské skladatelky Judith Berkson (1977) a opera v sedmi obrazech saudade anglického skladatele Jamese Laytona (1996). Zadávání operních objednávek nové generaci tvůrců je v Ostravě unikátem, který nemá ve středoevropském prostoru srovnání. Filozofie festivalu vychází z přesvědčení, že je naprosto žádoucí dávat prostor současným umělcům a umělkyním, neboť právě ti jsou nejcitlivějšími pozorovateli a komentátory dneška.

Festival vedle mladých skladatelů a libretistů dává prostor vysoce profesionálním, ale i začínajícím inscenačním týmům, a to jak z hudebního, tak činoherního divadla. Dokladem toho je letošní participace divadelního spolku JEDL, nedávno oceněného jako Divadlo roku (režisér Jan Nebeský), na straně druhé mladí režiséři jako Viktorie Vášová, Marek David a kolektiv autorů kolem skladatelky Lucie Páchové. Ze 70. let 20. století je pak vokálně-instrumentální skladba Many Many Women Petra Kotíka (1942) na texty Gertrudy Stein. Vůbec poprvé bude šestihodinová kompozice uvedena scénicky, a to díky avantgardnímu režisérovi a scénografovi z Berlína Jo Fabianovi. Během 360minutového představení je možné libovolně odcházet a přicházet.

„Program je typickým příkladem toho, jak Ostravské centrum nové hudby koncipuje své festivaly: mistrovská díla a díla etablovaných skladatelů jsou na programu bok po boku se skladbami mladých a někdy i začínajících umělců. Považuji to za jeden z nejvýznamnějších aspektů projektů, které realizujeme nejen v Ostravě,“ říká umělecký ředitel OCNH Petr Kotík a dodává: „Všechny letošní opery mladých skladatelů vznikly pro NODO 2022, některé z nich byly dokončeny před několika dny, nebo se ještě upravují v průběhu zkoušek. To v minulosti nebylo nic zvláštního, i když dnes tato skutečnost děsí většinu manažerů, kteří řídí kulturní instituce po celém světě.“

Permanentky a vstupenky na NODO 2022:
Vstupenky jsou k dostání online v síti GoOut, na stránkách OstravaInfo nebo na pobočkách Ostravského informačního servisu.

23.6.2022 11:06:52 Redakce | rubrika - Festivaly

Časopis 26 - rubriky

Archiv čísel

reklama

MARTA

Články v rubrice - Festivaly

KoresponDance láká na originální výběr tance

Runners (Foto: Bernadette Fink)

Pohybový, energický, magický, poetický, čistý, citlivý… Takový bude 10. ročník mezinárodního festivalu s ...celý článek


Aureum Saxophone Quartett zavítá do půvabného kostela

Aureum Saxophone Quartett

Do šonovského kostela sv. Markéty zamíří festival Za poklady Broumovska v sobotu 2. července 2022 s koncertem ...celý článek



Časopis 26 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

České kino na Artu

Domestik

Odborný dohled nad výkladem snu
Jak blízko může být kolektivní sen a kolektivní vina? Televizní premiéra ko celý článek

další články...