zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Jakub Hrůša sklízí za Lohengrina samé superlativy

Jakub Hrůša (Foto: Marian Lenhard)

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Londýn si během letošního jara vychutnává od 19. dubna do 14. května celkem sedm provedení legendární Wagnerovy opery. Výkon Jakuba Hrůši byl bez výjimky oceněn diváky i odbornou kritikou v nejvyšší možné míře.
Recenzenti nešetřili chválou. Wagnerův Lohengrin byl přitom prvním kompletním operním dílem tohoto autora, které Jakub Hrůša dirigoval. Už dříve uvedl, že se jedná o zásadní umělecký posun v jeho kariéře. Na základně skvělého výkonu na prestižní londýnské scéně na sebe dost možná nenechají čekat ani další nabídky.

Gavin Dixon z The Arts Desk se vyjádřil takto: „…Jakub Hrůša na pódiu září…Nejlepší ze všeho byla orchestrální hra pod chytrým vedením Jakuba Hrůši… vrcholy i předehry každého aktu, vše je prostě ohromující. Královská opera hledá nového hudebního ředitele: mohl být pro Hrůšu tento umělecký úkol formou příímacího řízení? Pokud ano, je to silný kandidát…“

Barry Millington z Evening Standard píše: „Hrůšova role byla zásadní. Jeho pojetí chrámové scény, rozuzlení v posledním dějství a vlastně i celého dramatu bylo objevné...mistrovské hudební nastudování...byl to večer intenzivní divadelní síly...“

Martin Kettle pro Guardian napsal: „…Jakub Hrůša má neomylný smysl pro strukturu díla…nikdy se nesnaží partituru znásilňovat. Hra orchestru Královské opery ve skvělé scéně mezi dvěma Lohengrinovými nepřáteli, Telramundem a Ortrud, ve druhém dějství, byla strhující.“

Colin Clarke pro Seen and Heard International uvedl: „To, co je úplně nejlepší, je řízení orchestru Jakubem Hrůšou. Jeho smysl pro detail a schopnost inspirovat hráče nemá obdoby. Nástup dechů v předehře k prvnímu jednání byl nejlepší, jaký jsem kdy naživo slyšel (a lepší i než většina nahrávek). Žestě neudělaly jedinou chybu, což je v této opeře pozoruhodný úspěch. Zřetelně slyší skladbu i ve velkém měřítku, takže sborové vyvrcholení opery bylo zkrátka ohromující. S pěvci spolupracuje navýsost dobře, pečlivě vše vyvažuje a Wagnerova hudba běží přirozeně a nenásilně.“

Richard Bratby pro The Spectator shrnul večer takto: „Jakub Hrůša dirigoval od prvních tónů předvedl…impozantní nadvládu spojenou s intenzivně poetickou citlivostí…trubky i triangly břinčely, ale současně Hrůša předvedl, že je i mistrem košatého pianissima a v nejtišších chvílích partitur rozestřel ševelivé ztišení. Dříve jsem neměl Hrůšu za wagnerovského dirigenta- to se teď změnilo.“

Mark Berry pro Opera Today: „Hrůša každopádně nejenže prokázal skvělou wagnerovskou schopnost proniknout rozsáhlou strukturu skladby.... ale dokázal být pro orchestr tou nejlepší inspirací. Každé dějství mělo svůj vlastní způsob vývoj; žádný univerzální přístup, ale spíše důkaz schopnosti trpělivého a strategického ucha a mysli. Navíc často – chtělo by se říct až nemoderně – upřednostňoval táhlé, jakoby vokální orchestrální linky: ani ne tak Straussovské, jako spíš připomínající dirigenta wagnerovského typu, jakým byl Karajan.“

Jakub Hrůša, který je šéfdirigentem Bamberských symfoniků a hlavním hostujícím dirigentem České filharmonie a Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia, se bude ke konci sezony Wagnerově hudbě věnovat i nadále. S Bavorskými symfoniky provede koncertně dva wagnerovské projekty: v Bamberku a v Mnichově.

Další nejbližší operní produkcí Jakuba Hrůši bude Káťa Kabanová v Salcburku. Premiéra je naplánovaná na 7. srpna tohoto roku. Režie se ujal Barrie Kosky, hrát budou Vídeňští filharmonikové. Spolu se sopranistkou Corrine Winters, která ztvární titulní roli Káti, se představí Evelyn Herlitzius, David Butt Philip, Jaroslav Březina, Benjamin Hulett, Jarmila Balážová a Jens Larsen.

Jakub Hrůša je jedním z nejaktivnějších a nevlivnějších reprezentantů české hudební kultury a české dirigentské školy ve světě. Pravidelně hostuje u předních orchestrů v Evropě i USA, kde v listopadu 2021 a únoru 2022 odehrál několik turné s nejlepšími americkými orchestry patřícími do tzv. Velké pětky top orchestrů USA, a to se superlativními kritikami. V současné době působí jako šéfdirigent Bamberských symfoniků, hlavní hostující dirigent České filharmonie a od této sezony i hlavním hostujícím dirigentem Accademia Nazionale di Santa Cecilia. V letech 2009 až 2015 působil jako hudební ředitel a šéfdirigent orchestru PKF - Prague Philharmonia. Z jeho nejdůležitějších angažmá lze jmenovat opakované pozvání k Vídeňským filharmonikům, Berlínským filharmonikům, do filharmonie v New Yorku, Orchestre de Paris, lipského Gewandhausu či k Symfonickému orchestru Bavorského rozhlasu. Pravidelně hostuje na BBC Proms a v nadcházející sezoně ho čeká debut na Salcburském festivalu. Stejně blízko jako ke koncertnímu repertoáru má Hrůša i k operní tvorbě. Pravidelně hostuje na Glyndebournském operním festivalu, ve Vídeňské státní opeře, v londýnské Královské opeře, v Opéra national de Paris nebo Frankfurtské opeře a příležitostně na českých operních scénách. Za nahrávku skladeb Dvořáka a Martinů, ale také za DVD záznam opery Vanessa z festivalu v Glyndebourne, získal nedávno ocenění BBC Music Magazine Award. Za nahrávku Mahlerovy 4. symfonie v říjnu 2021 Cenu německé hudební kritiky. Aktivní zájem o osobnost Josefa Suka, zetě Antonína Dvořáka, se promítl do jeho loňského působení na festivalu Dvořákova Praha i do uplynulé sezóny České filharmonie. Sukovo kompletní orchestrální dílo je nyní jeho prioritním nahrávacím projektem. Společným jmenovatelem jeho činnosti v zahraničí je vytrvalé prosazování především děl českých autorů. Za tuto činnost mu v roce 2020 udělila Akademie klasické hudby Cenu Antonína Dvořáka. V lednu 2022 získal s nahrávkou Brucknerovy 4. symfonie prestižní ocenění International Classical Music Awards. Společně s Bamberskými symfoniky a Frankem Peterem Zimmermannem je nominován i na cenu BBC Music Magazine Award za nahrávku Houslových koncertů č. 1 a č. 2 Bohuslava Martinů.

10.5.2022 17:05:29 Redakce | rubrika - Zprávy

Časopis 13 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bílá voda (MdB)

Články v rubrice - Zprávy

Na scénu Vídeňské státní opery se vrací Rusalka

Pavel Černoch ve Vídni  (Zdroj: TZ)

Po čtyřech letech se na scénu Vídeňské státní opery vrací opera Antonína Dvořáka Rusalka v režii Svena-Erica B ...celý článek



Časopis 13 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Pete Doherty hostem festivalu Dny evropského filmu

Pete Doherty

Pete Doherty míří na festival Dny evropského filmu (DEF). Zahraje naživo po projekci dokumentu Peter Doherty: celý článek

další články...