zvláštní poděkování
Volný.cz

Z první řady: La traviata a Samson a Dalila

La traviata

autor: Česká televize  

zvětšit obrázek

G. Verdi: La traviata
Ve festivalovém operním představení z antického plenérového divadla ve francouzském Oranges účinkují: P. Domingo, E. Jaho, F. Meli, A. Mhamdi a další (2016). Orchestre National Bordeaux-Aquitaine řídí D. Rustioni. Režie Louis Désiré (V italském znění s titulky). Verdiho snad nejpopulárnější opera La traviata na francouzském festivalu Les Chorégies d´Orange přinesla obrovské překvapení: vedle mladé dvojice pěvců – albánské sopranistky Ermonely Jaho (Violetta Valéry) a italského tenoristy Francesca Meliho (Alfred), rodáka z Janova – se v roli otce Giorgio Germonta představil tehdy pětasedmdesátiletý, hvězdný Plácido Domingo (na festival se vrátil po 40 letech), tentokrát v barytonovém oboru. Na obrovském plenérovém jevišti z dob starořímského císaře Augusta vytvořil režisér Louis Désiré sugestivní inscenaci, v níž vévodily jednoduchost výpravy a skvostné kostýmy, které byly obohaceny efektní videoprojekcí. Spojené operní sbory z Avignonu, Nantes a Marseille a Národní akvitánský orchestr z Bordeaux řídil Daniele Rustioni, který má podle francouzského časopisu Le Temps něco z Toscaniniho imperiálních, živých gest. Původní Verdiho La traviata měla světovou premiéru ve slavném benátském divadle La Fenice. Stalo se tak 6. března 1853 a prý nezaznamenala velký úspěch. Na vině byly kypré tvary hlavní představitelky a nikdo nevěřil, že tato korpulentní dáma umírá právě na souchotě. Traviata znamená česky zbloudilá. Vznikla na základě tehdy velice populárního románu Alexandra Dumase mladšího Dáma s kaméliemi a pojednává o pařížské kurtizáně, která marně toužila po klidném rodinném životě v náručí milovaného muže. Románovou hrdinkou byla skutečná, v 19. století žijící dívka Alphonsina Plessisová, která se později na vrcholu své slávy přejmenovala na Marii Duplessisovou. Prý pocházela z nuzných poměrů v Normandii. Hrob této kurtizány naleznete na hřbitově Montmartru, hned v blízkosti vykřičené pařížské čtvrti Pigalle.
Vysílání: 03.8., 20.00 hod., ČT art

Samson a Dalila
Hvězdný ruský dirigent Valerij Gergiev řídí provedení tříaktové biblické opery C. Saint-Saënse na libreto F. Lemaira v Mariinském divadle v Sankt-Petěrburgu (2016). V titulních rolích inscenace režiséra Yannise Kokkose účinkují ruská mezzosopranistka E. Semenčuková a americký tenorista G. Kunde. Televizní režie Louise Narboniová (Ve francouzském znění s titulky). Na začátku biblického příběhu z Knihy soudců prosí Židé, zajatci Pelištejců, svého Boha Izraele, aby je ochránil. Udatný hebrejský hrdina Samson (G. Kunde) zabije Abimelecha (M. Petrenko) a povzbuzuje svůj národ, aby povstal proti Pelištejcům. Izraelský lid přerve okovy a přes výhrůžky nejvyššího kněze boha Dagona (R. Burdenko), který přísahá pomstu, se jim podaří utéct. Velekněz vyhledá smyslnou Dalilu (E. Semenchuková). Ta je rozhodnuta svést Samsona, aby získala tajemství jeho síly a tak pomstila svůj lid. V duetu plném lyrismu rozdmýchá Dalila Samsonovu vášeň a ten přes varování hebrejského starce (S. Trofimov) podléhá milostnému citu, což je past nastražená pelištejskou krasavicí. Sotva odhalí tajemství své síly, která spočívá v jeho hustých vlasech, je Samson zajat, ostřihán a oslepen. Ve vězení prosí Boha o odpuštění za svoji slabost a modlí se za osvobození svého lidu. Když je posílen svou vírou, nachází náhle svou bývalou sílu a na pelištejském plese (slavné baletní bakchanále) se mu podaří zbořit mohutné zdi jejich chrámu. Dalila a její soukmenovci jsou pod troskami zahubeni. Francouzský pozdně romantický skladatel Camille Saint-Saëns zhudebnil tento legendární biblický příběh podle libreta Ferdinanda Lemaira ve stylu velké opery s okázalou baletní scénou ve 4. obraze (choreografie M. Petrov). Světovou premiéru měla zpěvohra ve Výmaru v prosinci 1877. Vy uvidíte inscenaci Mariinského divadla v Sankt Petěrburku ze záznamu pořízeného v roce 2016.
Vysílání: 04.8., 22.40 hod., ČT art

30.7.2020 17:07:10 Redakce | rubrika - Z éteru

Časopis 33 - rubriky

Archiv čísel

reklama

OLDstars

Články v rubrice - Z éteru

Ruská taneční klasika

Ruská taneční klasika

Ruská taneční klasika
Tajemství kouzla špičkového baletu. Britský dokument. Deborah Bull: "V tichu opuštěné ...celý článek


Taneční inscenace Vánoční oratorium

Vánoční oratorium

Vánoční oratorium
Taneční inscenace J. Neumeiera na hudbu J. S. Bacha. Tančí sbor a sólisté Hamburského stá ...celý článek


Romantické opera Lohengrin z Drážďan

Lohengrin

R. Wagner: Lohengrin
Anna Netrebko a Piotr Beczala v hlavních rolích romantické opery o třech dějstvích na ...celý článek


Klasicismus a Čtvero ročních dob

Čtvero ročních dob

Období hudební historie: Klasicismus (2/2)
O stylu, který odráží ve svých formách myšlenky osvícenství, dob ...celý článek


Období hudební historie - Romantismus

Období hudební historie - Romantismus

Období hudební historie: Romantismus (1/2)
Styl, který se stal obrazem vyhraněného individualismu a oslnivé ...celý článek


Hudební tipy 33. týden

Příběh Glenna Millera

Na cestě z Litomyšle
O poslední návštěvě Bedřicha Smetany v jeho rodném městě (2014). Režie M. Kubala. Bedř ...celý článek



Časopis 33 - sekce

DIVADLO

Divadelní tipy 32. týden

Ilínek
Před 15 lety nás opustil zemitý i citlivý člověk a herec. Jeho život a umění ožívá v mnoha ukázkách celý článek

další články...

HUDBA

Hudební tipy 33. týden

Na vlně radosti

Jsou hvězdy, které nehasnou
První díl hudebně zábavného pořadu, ve kterém Vladimír Hron uvádí své hosty a n celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

13. komnata Ivana Palúcha

13. komnata Ivana Palúcha

13. komnata Ivana Palúcha
Významného slovenského herce, jenž se nejvíce proslavil jako princ Bajaja a jako celý článek

další články...