zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Ba(Rock) Goes To Hollywood

Vilém Veverka

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Ustálená fráze „Goes To Hollywood“ ihned evokuje britskou popovou skupinu Frankie Goes To Hollywood, která dosahovala svého vrcholu v 80. letech 20. století. Její písničky, zejména hit Relax, se objevily v českém filmu Bony a Klid. Koncertní turné hobojisty Viléma Veverky a jeho hudební formace Ultimate W Band s názvem Ba(Rock) Goes To Hollywood je zajímavá hříčka, ale může být rovněž velmi zdařilou údernou provokací, nebo také lákadlem, silným nástrojem pro propagaci. Ode všeho trochu, řeknete si, když navštívíte jeden z koncertů tohoto turné. Když se začtete do programu, dozvíte se, že se jedná o hledání limitů. A koncert skutečně nabízí svébytný a originální projev nejen hobojisty Viléma Veverky, ale i celého ansámblu. Jak sám ke zmíněnému orchestru protagonista poznamenal: „Jedná se o kombinaci houslového kvarteta a jazzového tria,“ a následně dodal: „Celý projekt, který představujeme, je nekompromisní. Jen to umění, které nezná kompromisů, má právo na to, abychom ho byli ochotni přijímat.“

Úvod koncertu patřil k moderní variaci vyhledávaného skladatele Martina Hyblera. Zazněla jeho skladba BestBeatVivaldi, Ba/Rock/Jazz Concerto pro hoboj, smyčce a jazz rytmiku (made to measure for W). A skutečně tato art rocková až jazzová skladba v interpretaci protagonistů Vivaldiho nezapřela. Variace na jeho hudební motivy byly velmi působivé. Posluchač si vychutnával skvělou konfrontaci hoboje a smyčců. Obdiv si zasloužil Tomáš Hobzek, hráč na bicí. Jeho rytmika je projevem zkušeného hráče.
Druhá skladba večera patřila samotnému mistru Antonio Vivaldimu. Zaznělo Concerto in a RV 522 pro dvoje housle, smyčce, continuo a obligátní bicí. Zde skvěle v interpretaci obstály Jana Kubánková a Anna Veverková. Samotný Vivaldi v konfrontaci s Hyblerem zněl neskutečně skvěle. Limity obou hudebních směrů se ve vší působivosti sešly. Vydat se na tuto cestu spolu s posluchači je sice odvážné, ale určitě správné. Závěr první půlky večera patřil „Kashmir“ pro hoboj sólo, smyčce a jazz rytmiku.

Astor Piazzolla, argentinský hudební skladatel zahrnul prvky jazzu i klasické hudby do nového stylu tango nuevo. Z jeho tvorby zazněla skladba Oblivion & Libertango pro hoboj, smyčce a jazz rytmiku. Velmi napínavá interpretace, živelnost až dravost. Zejména dalších ve smyčcové sekci – Blanka Karnetová (viola), Lukáš Polák (violoncello) a Ondřej Štajnochr (kontrabas). Gradující byla na programu skladba Intermezzo dell „Pie Jesu Domine“ pro smyčce. Skladba tohoto duchovního rázu byla obrovským protipólem předchozího.
Závěr patřil variaci Mariána Vargy/ Josepha Haydna „Concerto in re“ pro hoboj sólo, smyčce a jazz rytmiku. Marián Varga působivě přetavil třetí větu Haydnova klavírního koncertu D dur. Zde se vedle hoboje Viléma Veverky dostaly nejvíce ke slovu klávesové nástroje
Lukáš Vendla. Závěrečná hravost až skotačení skutečně pozvedlo náladu.
Finální tvar koncertu skutečně budí pozornost. Základním limitem je v tomto směru spokojenost posluchačů, a ta byla značná. Svědčil o tom nejeden přídavek. „Interpret neslouží konkrétnímu skladateli, ani určité skladbě, ale právě publiku,“ uzavřel Vilém Veverka. K tomu nezbývá než připojit podpis. Turné Ba(Rock) Goes To Hollywood má své místo v koncertním hudebním vesmíru.

7.10.2019 18:10:14 Josef Meszáros | rubrika - Recenze