Ondřej Kukal - Boj o radost
autor: The Metropolitan Opera
zvětšit obrázekSkladatel, dirigent a houslista Ondřej Kukal patří k nejvýznamnějším a také nejvšestrannějším českým hudebním osobnostem střední generace. O svém Trojkoncertu Boj o radost, op. 50 pro klavírní trio a orchestr z roku 2016, komponovaném na objednávku Kalliopé Trio Pragues, se sám vyjádřil jako o skladbě, která je mu momentálně bytostně nejbližší. Už na první poslech je znát, že jde u určitou protiváhu o dva roky dřívějšího Klavírního tria s přívlastkem Boj s pádem, tempově rozvrásněné evoluční pásmo, v němž se prolíná princip postupného narůstání s principem umně vršených kontrastů.
Vstupní partie Trojkoncertu, která je svěřena klavírnímu triu, vychází z hloubky se vynořujícího harmonického modelu, jako by před sebou valila nějakou mučivou tíhu. Posléze se však hudební proud začíná projasňovat a probarvovat hroznem žesťových témbrů. Na pevném rytmickém půdorysu před námi defilují shluky roztančených figuračních partií, střídaných znepokojujícími vibracemi (posedlost tremolem) a hned zase vtíravou hrou synkop. Spontánnost, s jakou se celá tato, po zvukové stránce téměř symfonicky rozkročená, skladba odvíjí, je přitom dokonale vyvážena smyslem pro logiku hudebního plynutí a formální vyváženost. Zásluhu na tom má hned pět, ve volném tempu plynoucích dílů, z nichž ten poslední, před závěrečnou nadoraz temperamentní apoteózou radosti, působí jako hymnus. Nahrávka tohoto díla je záznamem jeho premiéry z roku 2017.
TIP!
Časopis 16 - rubriky
Časopis 16 - sekce
DIVADLO
Pořád jsem to já poprvé v Pardubicích
Východočeské divadlo uvádí novinku, hru Pořád jsem to já, kterou autorka Christine Mary Dunford napsala podle celý článek
HUDBA
Karel Kryl – 80 let
Občan Karel Kryl
Mýtus a legenda, která neunesla podivnou svobodu a blbou náladu. Dokumentem si připomínáme celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Koprodukční dokument o třech mužích
Tátové v rolích matek
Co se stane s muži, když se stanou otci? Jak se mění psychicky a fyzicky během těhote celý článek