zvláštní poděkování
Volný.cz

Vivaldiho barokní opera na námět z české mytologie

Florea Theatrum - Phasma Dionysiacum Pragense - Letní scéna

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Dne 19. července 2019 ve 21:00 hod proběhne na letní scéně Hudební a taneční fakulty AMU v Praze představení barokní opery Praga nascente da Libussa e Primislao (O založení prahy Libuší a Přemyslem) z roku 1734. Autorem libreta Antonio Denzi, který využil hudbu slavného Antonia Vivaldiho.
Představení je jedním z hlavních bodů programu letošního festivalového cyklu Musica Florea – Bohemia 2019. Unikátní součástí projektu je scéna tvořená převozným barokním divadlem Florea Theatrum, na němž Musica Florea provozuje přestavení již od roku 2014. Hudební, režijní i taneční nastudování vychází z pravidel poučené interpretace a je určeno jak hudebníkům pro inspiraci, tak široké veřejnosti.

Opera Praga nascente da Libussa e Primislao zazněla v Praze poprvé v roce 1734, kdy ji v tehdejším Sporckově divadle uvedl impresário a také autor libreta Antonio Denzi. Jeho divadlo stálo v té době na prahu bankrotu a český námět měl od místního publika získat kýžené finance. Libreto zahrnuje postavy z mytologie (Libuše, Přemysl, Vlasta, Šárka, Ctirad) a dvě komické figury (zdánlivě hluchoněmého pážete-špiona Lesbína a Přemyslovu služku Dievíru). Vedle známých námětů, jako je stavba Prahy, Libušina věštba, vyslání koně za Přemyslem nebo dívčí válka samozřejmě nechybí zápletky, intriky a další prvky barokního hudebního dramatu.
Antonio Vivaldi není originálním autorem hudby k této opeře. Na rozdíl od Denziho libreta (nachází se v knihovně Národního muzea) se totiž hudba nedochovala. Víme ale, že Praga nascente bylo tehdy zcela obvyklé pasticcio, tedy opera vytvořená z již existujících árií různých skladatelů, včetně právě Antonia Vivaldiho, jehož hudbu Denzi běžně využíval a byl s ním v kontaktu. Denzi a Vivaldi se poznali v roce 1716 v benátském divadle San Moisé a poté, co Denzi přesídlil do Prahy, stal se Vivaldi jeho dodavatelem hudby. V Praze tak zněly celé Vivaldiho opery (dokonce i v premiéře, např. Argippo, Doriclea nebo Alvilda regina de Goti), ale i jejich části zakomponované právě do pasticcií.
Novodobou hudební rekonstrukci tohoto díla na čistě Vivaldiho hudbu vytvořil nyní Eduardo García Salas po rozsáhlém výzkumu Vivaldiho árií a konzultacích s předními odborníky. V představení se objeví i baletní prvek, a to tanec Českých Amazonek v choreografii Andrey Miltnerové, která je současně režisérkou inscenace. Hudbu se svým orchestrem nastudoval Marek Štryncl, dirigent a umělecký šéf orchestru Musica Florea.

www.musicaflorea.cz

15.7.2019 12:07:39 Redakce | rubrika - Zveme ...

Časopis 34 - rubriky

Archiv čísel

reklama

LM2019

Časopis 34 - sekce

DIVADLO

Jiráskův Hronov 2019

Jiráskův Hronov 2019 - budova divadla

Před pár dny skončil 89. ročník celostátního mezidruhového festivalu amatérského divadla Jiráskův Hronov. Opět celý článek

další články...

HUDBA

Legendární muzikál Pomáda

Olivia Newton-Johnová a John Travolta (Pomáda)

Pomáda
John Travolta a Olivia Newton-Johnová v hlavních rolích slavného amerického muzikálu (1978). Dále hr celý článek

další články...

LITERATURA/ UM?NÍ

Neznámý Alain Delon

Alain Delon (Neznámý Alain Delon)

Neznámý Alain Delon
Portrét herecké legendy. Francouzský dokument. Dokumentární portrét je určen nejen obdi celý článek

další články...