zvláštní poděkování
Volný.cz

Klíče odnikud / taneční divadlo Petra Zusky

Klíče odnikud

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Autorské taneční divadlo Klíče odnikud je v této sezóně druhou premiérou baletního souboru. Autorem námětu, režisérem, choreografem i dramaturgem je Petr Zuska, světově uznávaný choreograf, tanečník a bývalý dlouholetý umělecký šéf baletu Národního divadla v Praze. Na jihočeskou scénu se novou inscenací vrací po šesti letech. Česká premiéra se uskuteční 23. března 2018 od 19:00 hodin v divadelním sále DK Metropol Jihočeského divadla.

Petr Zuska pracoval poprvé se souborem baletu Jihočeského divadla v roce 2012, kdy na zdejší scéně uvedl v rámci baletního večera Bez gravitace choreografii Mariin sen. Nyní se na jihočeskou scénu vrací s autorským celovečerním tanečním divadlem, při jehož tvorbě se inspiroval osobním příběhem jemu blízké osoby.
„Má vlastní celovečerní ´variace´ je inspirována mou nedávnou návštěvou dnes již úplně opuštěného domu po mých prarodičích. Ten byl po několik posledních desetiletí obýván osamocenou ženou, která zde posléze v naprosté samotě i zemřela,“ vysvětluje choreograf Petr Zuska.
„Zoufalá a vyšinutá schizofrenička, uzavřená do svého vlastního světa strachu a hrůzy ze všeho okolo, jíž nebylo pomoci. Obklopena tmou plnou reje svých neuspořádaných démonů a zároveň svazky pedantně a přesně nadepsaných klíčů. Byla to má teta, které je můj nový opus věnován,“ dodává autor. Současně však uvádí, že se však v žádném případě nejedná o konkrétní vyprávění onoho smutného životního příběhu.

Zuskovo nové celovečerní dílo s názvem Klíče odnikud se opírá o ostrý kontrast mezi dvěma velice rozdílnými hudebními díly dvou neporovnatelných geniálních českých skladatelů. Zazní zde fragmenty z Dvořákova Requiem a Janáčkovy klavírní lyriky, konkrétně z cyklu Po zarostlém chodníčku. V prvním případě jde o vysokou duchovní a plnou symfonicko-vokální hudbu, v druhém o „pouhý“ a jakoby osamocený klavír.
Dvořák své Requiem komponoval v období, kdy byl na vrcholu tvůrčích sil, v čase své největší umělecké expanze. Ač se z podstaty věci jedná o mši za zesnulého, není tato skladba přímou reakcí na nějakou osobní tragédii, ale spíše velkolepou oslavou Boha. Je protkána esencí věčných otázek po smyslu lidského bytí a existence vůbec a v neposlední řadě vírou v naději.
Naproti tomu Janáčkův klavírní cyklus Po zarostlém chodníčku vyvěrá z jednoho z nejzoufalejších období skladatelova života, kdy mu vedle několika profesních neúspěchů zemřela jednadvacetiletá dcera Olga. Jde tedy o záležitost velice niternou, křehkou, ale zároveň dynamickou a drásající.
Zajímavostí této inscenace je kombinace tance s netradičním využitím živé klavírní interpretace výběru z Janáčkova klavírního cyklu Po zarostlém chodníčku přímo na jevišti. Ke spolupráci na tomto projektu proto Zuska přizval známou klavírní virtuosku Boženu Steinerovou, která se může pochlubit koncertní a pedagogickou činností na všech kontinentech světa.
Scénografem je Jan Dušek, který spolu s Petrem Zuskou vytvořil zhruba patnáct inscenací v tuzemsku i zahraničí. Střídmé scénografické řešení vychází jak z tématu, tak i z hudební dramaturgie. Autorem kostýmních návrhů, které vkusně scénu Jana Duška dotvářejí, je tanečník, choreograf a vedoucí uměleckého souboru Laterny magiky Pavel Knolle, který se příležitostně věnuje právě návrhům kostýmů a scén pro taneční a baletní inscenace.
Termíny + rezervace vstupenek na www.jihoceskedivadlo.cz.

19.3.2018 20:03:17 Redakce | rubrika - Zveme ...

Časopis 29 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Dobrý konec všechno spraví

Časopis 29 - sekce

HUDBA

Album Mapa lásky – chvění emocí...

Štefan Margita - obal CD Mapa lásky

Štefan Margita svým posledním albem zve do Paříže, města šansonů. Crossover ve světě vážné hudby není ojediněl celý článek

další články...

LITERATURA/ UMĚNÍ

Po stopách "Zuřivého reportéra"

Po stopách "Zuřivého reportéra"
Výprava zákoutími staré Prahy v zakletí času za žurnalistou a spisovatelem celý článek

další články...