Operní tipy 29. týden
autor: archiv
zvětšit obrázekGeorges Bizet: Carmen
Přímý přenos operního představení z Bregenzer Festspiele 2017. Účinkují: G. Arquezová, D. Johansson a další sólisté, Vídeňští symfonikové, Pražský filharmonický sbor (sbormistr L. Vasilek), provedení řídí P. Carignani a J. de Souza. Režie K. Holten (Ve francouzském znění)
Drama vášnivé lásky, žárlivosti a nečekané vraždy je obsahem Bizetovy Carmen, která paradoxně při své světové premiéře v roce 1875 propadla. Prý morálně pohoršovala tehdejší pařížskou společnost. Zásluhu na tom do jisté míry měla první francouzská představitelka Galli – Marié, která o světové premiéře doslova zvedla ze židlí pařížské obecenstvo v Salle Favart. Dnes opera patří mezi nejhranější vůbec. Přesto její skladatel Georges Bizet zemřel čtyři měsíce po prvním uvedení v Bougivalu na Seině s falešným vědomím, že je zcela neúspěšný autor. Bylo mu pouhých 37 let.
Toto osudové hudební drama můžete sledovat v přímém přenosu z operního festivalu Bregenzer Festspiele, jehož klíčové inscenace se vždy odehrávají na důmyslné konstrukci umístěné přímo na Bodamském jezeře. Režisérem premiérového představení je Kasper Holten, výpravu navrhl Es Devlin, hudebně dílo nastudovali dirigenti Paolo Carignani a Jordan de Souza. Není bez zajímavosti, že součástí interpretačního týmu je Pražský filharmonický sbor, který vede Lukáš Vasilek.
Původně mělo dílo mluvené dialogy; až od vídeňského uvedení jsme dodnes většinou uvyklí slýchat plně prokomponovanou operu, kterou hudebně upravil Bizetův žák Ernest Guiraud. Doboví francouzští kritici nepřijali Carmen, protože nesplnila jejich očekávání. Jedni si přáli zpěvohru v „auberovském“ duchu, jiní pod vlivem Wagnera očekávali závažné „massenetovské“ drama. Jediný německý filosof Friedrich Nietsche pochopil ihned dokonalý tvar tohoto jevištně vděčného kusu a řadil ho vysoce nad hudební dramata svého bývalého přítele Richarda Wagnera. Přímo o Carmen píše: „Žádná Senta, která se rovná Sentimentalita! Ale láska jako osud – cynická, nevinná, hrozná – a právě v tom ryzí! Láska, která obsahuje válku a smrtelnou nenávist obou pohlaví!“
Vysílání: 21.7., 21.15 hod., ČT art
Wilhelm Kienzl: Der Evangelimann (Evangelista)
Opera o dvou dějstvích na libreto skladatele podle literární předlohy Leopolda Floriana Meißnera Z hlášení policejního komisaře. Osoby a obsazení: Friedrich Engel, správce kláštera (Kurt Moll), Marta, jeho neteř a schovanka (Helen Donath), Magdalena, její přítelkyně (Ortrun Wenkel), Johannes Freudhofer učitel ve sv. Othmaru (Roland Hermann), Mathias Freudhofer, jeho mladší bratr, klášterní písař (Siegfried Jerusalem), Xaver Zitterbart, krejčí (Friedrich Lenz), Anton Schnappauf, puškař (Klaus Hirte), Friedrich Aibler, starší měšťan (Theodor Nicolai), Jeho žena (Gudrun Greindl-Rosner), Paní Huberová (Erika Rüggeberg), Hans, venkovský chasník (Martin Finke), Starý flašinetář (Peter Lika), Stará hadrářka (Renate Freyer). Dále zpívají Sbor Bavorského rozhlasu, sbormistr Norbert Schüll, a Chlapecký sbor v Bad Tölzu, sbormistr Gerhard Schmidt-Gaden. Hraje Mnichovský rozhlasový orchestr, řídí Lothar Zagrosek. Nahrávka vydavatelství EMI Classics z roku 1980. Připravil a uvádí Petr Veber.
Vysílání: 22. 7., 19.30 h, Operní léto ve Vídni (4/7)ČRo 3 - Vltava
TIP!
Časopis 16 - rubriky
Články v rubrice - Z éteru
Super Diva – Síla osudu
Super Diva – Síla osudu (11/13)
Operní diva Catarina Molderová se zamýšlí nad původem Verdiho tragick ...celý článek
Časopis 16 - sekce
DIVADLO
Pořád jsem to já poprvé v Pardubicích
Východočeské divadlo uvádí novinku, hru Pořád jsem to já, kterou autorka Christine Mary Dunford napsala podle celý článek
HUDBA
QUEENIE připravila na narozeninové koncerty i nové písně
Kapela QUEENIE, která se stará o repertoár Freddie Mercuryho a Queen, je jednou z nejžádanějších kapel v České celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Koprodukční dokument o třech mužích
Tátové v rolích matek
Co se stane s muži, když se stanou otci? Jak se mění psychicky a fyzicky během těhote celý článek