zvláštní poděkování
Volný.cz

Sezona s Australským baletem v kinech vrcholí

Coppélie

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Čeští diváci měli poprvé možnost vidět v kinech záznamy Australského baletu, který patří ke špičce tanečního umění a v němž v roli šéfdirigenta kraluje Nicolette Fraillon, jediná žena na obdobné pozici v rámci světových baletních souborů. Sezona s protinožci právě vrcholí. V dubnu uvede cyklus Balet v kině poslední záznam z této scény a opět půjde o svrchovaně pohádkové dílo pro celou rodinu. Rozverná, dojemná i do temnějších kouzelných tónů oděná Coppélie nabídne kouzelný příběh inspirovaný dílem fenomenálního spisovatele romantického období E. T. A. Hoffmanna. Záznam baletu se bude promítat 23. dubna 2017 v pražském Biu Oko, v termínu 19. 4. – 25. 4. 2017 se objeví i v několika mimopražských kinech: v Rýmařově, Šumperku či Uherském Hradišti.

„Coppélie vytvořená před 40 lety někdejší zakládající uměleckou ředitelkou souboru Peggy van Praagh společně se znamenitým divadelním režisérem Georgem Ogilviem je mimořádná především v tom, že se tvůrci snažili co nejvěrněji přiblížit literární předloze E. T. A. Hoffmanna,“ vysvětluje současný umělecký šéf David McAllister. „Naše Coppélie je tedy jiná než většina ostatních, které zdůrazňují onu rozkošnou loutkovou mechaničnost a bláznivou hravost příběhu. Hoffmannova pohádka je totiž temnější, dominují zde kouzla a čáry a práce s oživením mechanické bytosti Doktorem Coppéliem je prodchnuta jakousi znepokojivou, uhrančivou a zlou silou,“ pokračuje McAllister, přičemž poukazuje právě na přízračnou atmosféru literárních děl geniálního romanopisce. „Zároveň tento příběh baletní tvůrci zarámovali do dožínkových slavností, které gradují svatbou Franze a Swanhildy. Tenhle kontrast mezi temnou magickou linií příběhu a bujarou atmosférou letní veselice funguje naprosto skvěle,“ dodává.
Třebaže v názvu pohádkového baletu se skví mechanická loutka Coppélie, je to právě vesnická dívka Swanhilda, kdo v tomto baletu jednoznačně dominuje a nese na svých bedrech nejvíce rozmanitých tanečních kreací. Ve scéně, kde hrozí její prozrazení, musí totiž sama Swanhilda předstírat, že je Coppélií, a její přerod z člověka v mechanickou bytost a naopak patří k vrcholům tanečních čísel ve světoznámých baletních opusech. Rovněž milenecký baletní duet mezi Swanhildou a Franzem, jenž ve šťastném konci ústí do svatební veselky, je ikonický a v tomto záznamu se ho zhošťují vůdčí sólisté australského baletního souboru Ako Kondo a Chengwu Guo.

Baletní kritici se u australské Coppélie do jednoho shodují, zejména když opěvují výpravu a kostýmy slavného Kristiana Fredriksona, novozélandského rodáka, jenž v průběhu 20. století zasvětil australské divadelní scéně svůj umělecký život. Jeho práce je ceněna pro svůj neodolatelný, šperkově jiskřivý šarm s výsostným citem pro detail. Coppélie je tak nejen rozvernou a pestrobarevnou oslavou vesnických folklórních slavností (zde se Fredrikson inspiroval barvami bavorských dožínek), ale právě i silným pohádkovým kouzlem podmanivých scén, v němž dominují výrazné kostýmy s krajkovím, perlami či čelenkami z peří.
Seznam kin naleznete na www.vicnezfilm.cz.

17.4.2017 10:04:53 Redakce | rubrika - Zveme ...

Časopis 26 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Večer tříkrálový aneb Cokoli chcete  (LSS 2017)

Časopis 26 - sekce

DIVADLO

Nevěra po císařsku

Tereza Brodská (Nevěra po císařsku)

Nevěra po císařsku
Jak se zbavit císařovny. Tereza Brodská v roli Neronovy manželky Octavie (1994). Dále hr celý článek

další články...

HUDBA

Je nám ctí... Rolling Stones

Rolling Stones: Crossfire Hurricane

Rolling Stones: Crossfire Hurricane
K půlstoletému výročí kapely její členové rekapitulují prvních dvacet l celý článek

další články...

LITERATURA/ UMĚNÍ

Filmové tipy 27. týden

Alain Delon (Rudé slunce)

Pár parchantů
Všechno souvisí se vším. I když to tak někdy zpočátku nevypadá. Epizoda z britského krimináln celý článek

další články...