Svátky hudby v Praze: Václav Hudeček a jeho hosté
autor: archiv
zvětšit obrázekVáclav Hudeček zahájil 18. října 2016 festival Svátky hudby v Praze, který spolu s manželkou před 25 lety založili. Hlavní myšlenkou festivalu bylo a stále zůstává dát šanci a upozornit na mladé a výjimečné hudební talenty z Čech a Moravy.
Úvod koncertu patřil laureátce rozhlasové soutěže Concertino Praga 2016 Pavle Tesařové. Společně s Václavem Hudečkem přednesli Koncert pro dvoje housle, smyčcový orchestr a basso continuo a moll, op. 3 č. 8, RV 522. Koncert má typickou strukturu tří částí a celý je pojatý jako neustálý souboj sólistů a orchestru. Témata první části nejsou postavena do dramatického kontrastu, jsou poměrně stejnorodá – společná tónina, stejná rytmická pulzace. Pavla Tesařová byla rovnocenným partnerem Václavu Hudečkovi v průběhu celého koncertu. Důsledně zahrané stupnicové běhy, sekvencovité pasáže nebo krásný dialog v pomalé části zanechaly příjemný dojem v obecenstvu.
Mezi hosty letošního zahajovacího koncertu byl klavírista Ivo Kahánek, který svou kariéru také začínal na festivalu Václava Hudečka. Měli jsme možnost v jeho podání slyšet Klavírní koncert Petra Iljiče Čajkovského b moll, op. 23. Ivo Kahánek začal trochu nervózně v úvodním Allegru, ale velice rychle se zkoncentroval a v Allegru con spirito rozehrál ukrajinskými motivy inspirované téma i romantický lyrismus, tak příznačný pro Čajkovského tvorbu. Technicky bravurně zvládal jak oktávové pasáže, tak náročné sólové kadence.
V druhé části koncertu jsme si poslechli tři árie v podání sopranistky Simony Houda Šaturové. Slyšeli jsme „L’amerò, sarò costante“ z opery Il rè pastore W. A. Mozarta, árii Karoliny „Samostatně vládnu já“ z opery Dvě vdovy Bedřicha Smetany a árii Lindy „Ah, tardai troppo z opery Linda di Chamounix Gaetana Donizettiho. V její interpretaci asi nejvýrazněji působila poslední z árií, hodně náročná na koloratury, které v nejvyšších polohách zněly trochu kovově. V árii Karoliny trochu rušil ne vždy srozumitelný text.
Působivý výkon podal Václav Hudeček ve skladbě pro housle a orchestr Tzigane Maurice Ravela. Náročné, ale velice živé a barevné dílo francouzského impresionisty dalo možnost vyniknout velké škále houslové techniky, kterou Václav Hudeček zvládá s profesionálním nadhledem.
Celým koncertem sólisty provázel Symfonický orchestr Českého rozhlasu pod taktovkou Tomáše Braunera. Zahráli předehru k opeře Attila Giuseppe Verdiho. Škoda, že legato ve smyčcích nebylo širší, dodalo by to přednesu na naléhavosti a dramatičnosti.
Václavu Hudečkovi bychom chtěli poděkovat za krásný koncert i za podporu mladých talentovaných muzikantů.
TIP!
Časopis 16 - rubriky
Časopis 16 - sekce
DIVADLO
Nová výzva Kašpar.Dramatik
Spolek Kašpar je soubor, který je již více jak třicet let etablovaný na české divadelní scéně. Aktuálně hraje celý článek
HUDBA
HDK uvádí muzikálovou pohádku Zlatovláska
Hudební divadlo Karlín uvádí muzikálovou pohádku Zlatovláska režii v Filipa Renče. Na jevišti Malé scény HDK z celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 15. týden
Planeta pokladů: Afrika
Odhalování památek světového kulturního dědictví UNESCO na kontinentu plném tradičn celý článek