zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Louskáček a Myšák Plyšák v ND

Plakát představení

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Všichni se moc těšíme, až se v čase vánočním zaplní hlediště Národního divadla našimi nejmenšími diváky, kteří budou sledovat jeviště s rozzářenýma očima plnýma radostného očekávání. Vánoce vskutku patří především dětem a právě proto jsme pro ně připravili dárek v podobě nové premiéry 3. prosince 2015 od 19:00 hod s názvem LOUSKÁČEK A MYŠÁK PLYŠÁK.
Po jedenácti letech uvádění úspěšné verze režiséra a choreografa Youriho Vàmose, představíme inscenaci úplně novou, jejímž tvůrcem je Petr Zuska, choreograf a umělecký šéf Baletu ND.

Legendární vánoční pohádku, jejíž kořeny vyrůstají z magického příběhu E. T. A. Hoffmanna Louskáček a Myší král (k němuž se Petr Zuska odkazuje názvem nové inscenace), teď diváci uvidí v novém originálním duchu.
Za zvuků krásné a notoricky známé Čajkovského hudby se bude odvíjet příběh plný poetiky, humoru, obrazů a kouzel. Kouzel zimy, adventního a vánočního času, tajemna Prahy a českých či středoevropských tradic těchto svátků a pochopitelně neohraničitelné svobody imaginace dětské duše a snů.

  • Zeptali jsme se tvůrce nové premiéry Petra Zusky, v čem bude jeho Louskáček nový, originální?
    Nový a originální bude jistě v mnohém.
    I když se více méně neodchyluji od původní Petipovy základní dramaturgické struktury dějové linie, neopírám se o žádnou doposavad vytvořenou baletní verzi. A to jak v rámci konceptu, tak režijního a choreografického uchopení. Naprosto respektuji Čajkovského hudební podklad, neznásilňuji ho změnami, až na tři detaily nedělám žádné škrty ani přesuny, což je naopak u mnoha choreografů běžné. Vycházím z geniality původní Hoffmanovy literární předlohy „Louskáček a Myší král“ a ač vytvářím svůj vlastní autorský pohled na příběh, snažím se dotknout podobných symbolů a metafyzických archetypů, se kterými Hoffmann úžasně pracuje. To je něco, na co naopak Petipa a později desítky dalších baletních tvůrců v podstatě rezignovali. Opírám se o moderní divadelní výrazové prostředky, ale zároveň chci v rámci choreografie naplnit divácká očekávání virtuozity interpretační stránky z hlediska klasického a neoklasického pohybového slovníku.
    A co je pro mne nejpodstatnější, pro celou „stavbu“ používám tři základní kameny: Humor, Kouzlo a Lásku.
  • Podle jakého klíče jste postupovali při vytváření choreografie?
    Choreografii stavím v tomto případě většinou v duchu slovníku klasického baletu. To je však z hlediska tvorby celkově poměrně sekundární záležitost. Úhelným kamenem je nápad na dramaturgické uchopení a režijní struktura. V rámci těchto dvou aspektů jsem vždy do určité míry ovlivněn zmíněným E. T. A. Hoffmannem, M. Petipou, jako autorem původního baletního libreta, a tudíž přirozeně návazně i Čajkovského hudebním rozsahem (díky za jeho nádheru). No, a pak pochopitelně ve značné míře používám „klíč“ vlastní imaginace a svého osobního autorství v daném tématu.

    www.narodni-divadlo.cz

    9.11.2015 15:11:35 Redakce | rubrika - Ze zlaté kapličky
  • Časopis 20 - rubriky

    Archiv čísel

    reklama

    Festival Setkání Stretnutie 2024

    Články v rubrice - Ze zlaté kapličky

    Zemřel Vlastimil Harapes

    Vlastimil Harapes

    Po těžké nemoci zemřel emeritní sólista a bývalý umělecký šéf Baletu Národního divadla Vlastimil Harapes (*24. ...celý článek



    Časopis 20 - sekce

    DIVADLO

    VČD v příští sezóně uvede sedm premiér

    Dramaturgyně A. Zindulková Hlaváčková na zahajovací zkoušce

    Východočeské divadlo uveřejnilo dramaturgický plán nadcházející divadelní sezóny, který blíže představuje šéfd celý článek

    další články...

    HUDBA

    Letošní KAMEN!CE jedinečná hudební dramaturgie

    Atmosféra festivalu festivalu (Foto: Jakub Červenka)

    Festival KAMEN!CE zveřejnil kompletní line-up. Během tří dnů, od 6. do 8. června 2024, vystoupí v rámci čtvrté celý článek

    další články...