Pianista Glenn Gould
autor: Česká televize
zvětšit obrázekGlenn Gould (1/2)
Kongeniální pianista Bachovy hudby (V anglickém znění s titulky). Úvodní část dvoudílného dokumentárního portrétu úžasného torontského klavíristy Glenna Goulda (1932–1982), který ve dvaatřiceti letech ukončil zářivou koncertní kariéru a jako jeden z prvních docenil mocný vliv médií. Jeho matka chtěla z něho mít pianistu již od narození, a tak vyrůstal v prostředí plném hudby a již v útlém dětství si zamiloval rozhlas, médium, kvůli němuž později opustil svou koncertní kariéru. Proslul především interpretacemi skladeb Johanna Sebastiana Bacha, ale k jeho oblíbeným skladatelům patřili také L. van Beethoven, Sibelius, Richard Strauss, Prokofjev, Hindemith i Skrjabin, zároveň psal i vlastní hudbu.
Proti jeho názoru, že umělec měl by pracovat v ústraní a zůstat anonymním („ideální poměr umělce k publiku je jeden k nule“), je postaven názor slavného houslisty Yehudi Menuhina, jemuž atmosféra živých koncertů bohatě vynahrazuje technické nedostatky. Střet umělce s každodenním světem líčí epizoda, v níž pianista poslouchá ve studiu vlastní nahrávku, zatímco mistři zvuku debatují o škodlivosti černé kávy se smetanou z automatu. To, že se Gould uměl konzumnímu světu postavit, dokládá naopak historka o jeho úspěšném podnikání na burze. Byl svérázný puntičkář, osamělý fanatik hudby, těžký introvert a jeho nahrávky dodnes fascinují posluchače na celém světě.
Glenn Gould v mistrovské pozdní próze Thomase Bernharda "Ztroskotanec" představuje „inkarnaci“ oněch vlastností, o něž usiluje většina Bernhardových hrdinů: dokonalost, sebedisciplína a úzkostlivá touha po řádu všech věcí. Během klavírního kurzu se v salcburském Mozarteu setkávají Glenn Gould, Wertheimer a vypravěč. Poté, co vyslechnou neuvěřitelný Gouldův interpretační výkon, se Wertheimer i vypravěč rozhodnou navždy opustit hudební dráhu. Toto rozhodnutí je přivede k psaní: zatímco vypravěč se neúspěšně pokouší sepsat studii o Gouldovi, Wertheimer (kterého Gould vždy nazýval ztroskotancem) se ponoří do duchovědy, která jen prohloubí jeho skepsi mířící až k nejzazšímu zoufalství: sebevraždě.
Vysílání: 09.7., 00.35 hod., ČT art
Opakování: 14.7., ČT art
TIP!
Časopis 17 - rubriky
Články v rubrice - Z éteru
Rok české hudby – Smetana 200
Ecce Homo Bedřich Smetana
Pohnutý život a geniální dílo velikána české hudby 1824–1884 v dokumentu Ma ...celý článek
Z první řady: Rusalka z Toulouse
A. Dvořák: Rusalka z Toulouse
Lyrická pohádka o třech dějstvích na libreto J. Kvapila v podání souboru Théa ...celý článek
Časopis 17 - sekce
DIVADLO
Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla
Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev celý článek
HUDBA
Zemřel Dušan Grúň
Zemřel slovenský legendární zpěvák Dušan Grúň (*26. 5 1942 - †22. 4. 2024). Narodil se v Žilině, ale jeh celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Antologie Krvavý Žižkov
Krvavý Žižkov je antologie, která má svého předchůdce Krvavý Bronx (2020), úspěšnou knihu povídek o „vyl celý článek