zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Adam Plachetka: Wagnera jako interpret pomaloučku a polehoučku objevuji

Adam Plachetka (Zdroj: I. Sochorová)

autor: Z webu   

zvětšit obrázek

Symfonický orchestr hl. města Prahy FOK si připomíná jubilejní 80. sezónu. Tu zakončí ve středu 24. a ve čtvrtek 25. června 2015 ve Smetanově síni Obecního domu Wagnerovskými koncerty, na kterých vystoupí Adam Plachetka, sólista Vídeňské státní opery. Můžeme se těšit na předehru a monology Hanse Sachse „Was duftet doch der Flieder“ a „Wahn, Wahn“ z opery MISTŘI PĚVCI NORIMBERŠTÍ. Dále na árii Wolframa „Blick ich umher in diesem edlen Kreise“ a „O du, mein holder Abendstern“ – TANNHÄUSER. Dirigentem večera bude Jac van Steen.
Basbarytonista Adam Plachetka přiznal, že výběr árií byl „zajímavý průnik okolností“. Rovněž jsme se dozvěděli, nakolik se bude snoubit síla orchestru s jeho hlasem. Prozradil nám, že si Wagnera pomalu osahává…

  • Pojďme k Vašemu vystoupení s FOK. S dirigentem Jac van Steenem se setkáte poprvé, oproti tomu s FOK spolupracujete již od roku 2006.
    Pravda je, že s institucí Symfonického orchestru hlavního města Prahy – FOK jsem toho realizoval hodně. Veškerá spolupráce se prozatím odehrávala v komorních cyklech, zejména v kostele sv. Šimona a Judy, nebo s hostujícími orchestry pod hlavičkou FOK, ale mám pocit, že ač se mi to zdá neuvěřitelné, tak se samotným orchestrem to bude nejspíš prvně.
    Jak jste zmínil, rovněž tak se poprvé setkám s dirigentem Jac van Steenem. Neznáme se. Tato spolupráce vznikla na základě dramaturgie FOK. Předpokládám, že pan dirigent bude mít k danému repertoáru co říci, protože se mu už v minulosti věnoval.
  • Mohl jste zasahovat do dramaturgie večera?
    Repertoár jsme vybírali společně. Dramaturgie byl zajímavý průnik okolností. Symfonický orchestr bude účinkovat kompletní, tak proč ho nevyužít v plné síle? Poslední dobou jsem měl v Praze několik koncertů, snažil jsem se tedy vymyslet něco, co tu ještě nezaznělo. Wagner se ukázal jako ideální volba. Jako divák už jsem si k němu našel cestu před lety, jako interpret ho pomaloučku a polehoučku objevuji. Parsifal zazní pouze v orchestrální skladbě, na mě připadnou Tannhäuser a Mistři pěvci norimberští – jsou to nejlyričtější árie pro můj hlas, co Wagner napsal. Nemělo by to být pro mě nijak zdravotně nebezpečné. Bezesporu jsou to moc hezké opery. Je škoda, že se tady moc nehrají. Věřím ale, že k nim některým posluchačům můžu pomoct najít cestu a probudit zájem o celé opery.
  • Můžeme říct, že se bude snoubit síla orchestru a Vašeho hlasu?
    Doufám, že mě hráči nepřeválcují. Nejsou to sice velké Wagnerovské monology typu Bludného Holanďana nebo Wotana, ale osazení orchestru je pořád velké, takže i orchestrální piano, je spousta zvuku. Atmosférou a barvou mi nicméně vybrané monology připomínají spíš písně než árie, taková líbivá zastaveníčka. Jedná se o kousky, které dovedou zaujmout na první poslech.
  • Zmínil jste, že si Wagnera pomalu osaháváte. Souvisí to s určitou Vaší pěveckou zkušeností, se zráním?
    Všechno podmiňuje můj nástroj – hlas. Pro mladého zpěváka to určitě není vhodný autor. Většinu času teď aktuálně trávím s Mozartem. Händel bohužel trochu ustupuje. Chci se ale zároveň posouvat někam dál. Wagner je jedním z posledních cílů, kam se lidé dostávají víceméně celý život, ale u některých rolí se do jeho díla dá nakouknout i dříve. Zároveň to hlasu může prospět po interpretační i technické stránce.

  • Vídeň, Nice, Mnichov, Londýn, Berlín, Milán, New York, to jsou jen namátkově vybraná města, kde zpíváte v operních domech, na festivalech nebo při koncertech. Pokořil jste třicítku, a jak je vidět, v pěvecké branži už toho máte hodně za sebou…
    Přiznám se, že osobně vůbec takový pocit nemám. Do rychlého životního tempa jsem nastoupil relativně záhy. Přivyknul jsem mu a nijak zvlášť si ho neuvědomuji. Díky dcerce jsem si poprvé v životě uvědomil, a děkuji jí, že mě naučila, že mám něco důležitějšího než jen práci. Snažím se vymýšlet program tak, abych mohl být doma. Mám velké štěstí, ač je pro mě zpívání práce na plný úvazek, je zároveň koníčkem. Nemám pocit, že bych se o něco připravoval. Děkuji za to, a jsem rád, že se daří.


  • www.adamplachetka.com

    22.6.2015 23:06:22 Josef Meszáros | rubrika - Rozhovory

    Časopis 17 - rubriky

    Archiv čísel

    reklama

    Bastard (Městské divadlo Brno)

    Časopis 17 - sekce

    DIVADLO

    MdZ uvádí v české premiéře komedii Matěje Randára

    Ženy pod tónem (MdZ)

    Na narozeninové oslavě vás přivítají herečky Městského divadla Zlín v novince Ženy pod tónem v hudebním a diva celý článek

    další články...

    HUDBA

    Bratři Karamazovi - Studený dříví

    Přebal alba

    Bratři Karamazovi, jedinečná kapela, která dokázala podivuhodně skloubit víru, mystiku, bigbít, underground a celý článek

    další články...

    LITERATURA/UMĚNÍ

    Antologie Krvavý Žižkov

    Přebal knihy

    Krvavý Žižkov je antologie, která má svého předchůdce Krvavý Bronx (2020), úspěšnou knihu povídek o „vyl celý článek

    další články...