zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Královský balet - Romeo a Julie

Frederico Bonelli a Lauren Cutberthson

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Baletní přenosy v novém roce 2015 zahájil Královský balet v Londýně v historickém duchu baletem Sergeje Prokofjeva podle Shakespearova dramatu ROMEO A JULIE. Historické téma a zároveň už i baletní klasika dvacátého století a nadto ještě "historická" inscenace Kennetha MacMillana z roku 1965 v "historickém" záznamu - z 22. března roku 2012. Tato několikanásobná starobylost není vůbec na překážku přijetí tohoto Romea a Julie současným publikem - je stále populární a v repertoáru Královského baletu v Londýně (podobně jako další MacMillanovi produkce).
Balet Romeo a Julie je rozdělen do dvou dějství a v rychle se střídajících obrazech (s trochu rušivými prodlevami) vypráví bez nějakého ozvláštnění všeobecně známý příběh. Diváky uvyklé všemožným režijním i technickým experimentům, které jsou dnes vnucovány klasickým dílům, udiví určitý inscenační konzervativizmus. Kulisy i kostýmy (Nicholas Georgiadis) jsou poměrně "realistickým" rámcem určujícím dobu.

Scéna je vybudována ze dvou rovin- taneční plochy, z níž vede centrální schodiště do sloupové síně, která pomocí jednoduchých úprav – osvětlení, další opony - přejímá různé funkce. Podobně nákladné a složitě vypracované oděvy veronské šlechty, z nichž nejskromněji vycházejí šaty Julie, kostýmy měšťanů na tržišti či pouličních holek jsou oživlými renezančními malbami a připomínají procházku italskými pinakothékami. (Až se možná někde ve skrytu duše běžného diváka ozývá hlas - ano, takhle bychom si přáli vidět i ostatní Shakespearovi hrdiny v činohrách nebo operách, vyskytující se dnes podle jakési podivné regule zpravidla v maskáčích nebo kožených kabátech gestapáků).
V londýnské inscenaci není nic cizorodého, co by rušilo a odvádělo pozornost od toho podstatného. Přestože dnešní choreografové pracují se stejným pohybovým materiálem, zraje i tato inscenace s časem a s novými lidmi získává nový náboj. Jak je pro Královský balet příznačné i zde je pozoruhodné organické propojení dramatické linie a pohybu, kdy emocionální působení stírá rozdíly ve vnímání vlastního tance a „divadla“, pantomimy, které bývá tak tvrdě oddělováno v ruském pojetí a choreografie dokonale koresponduje s hudbou.

Mezi celou plejádou figur dominují vizuálně nejméně nápadné osobnosti Romea (Frederico Bonelli) a Julie (Lauren Cutberthson) – v symbolických světlých barvách ryzosti, opravdovosti. Zažehnutí jejich vztahu, jejich štěstí i bolest mají sílu a energii, vyzařující daleko přes scénu. Frederico Bonelli je přirozený Romeo, s přesně tou dávkou něhy i vášně propůjčující mu věrohodnost. Julie – Lauren Cutberthson je ojedinělá svou „nevýrazností“ - je krásná ale více vnitřní krásou než zářivostí filmové krásky, svou umírněností, křehkostí ale i rozhodností, když je třeba konat. Poslušné děvčátko hraj&iac ute;cí si s panenkami, nádherně rozpačitá a zmatená, když je představena Paridovi – téměř univerzálním znakem pro skromnost, pro rozpačitost by mohlo být její lehce prohnuté držení těla a „překvapené“ a „rozpačité“ paže. Dokáže si „dupnout“ - na znamení nesouhlasu a odmítnutí – odcupitá, obkrouží ty, s nimiž nesouhlasí. Ale ani to nepomůže zamilovanému Parisovi, aby pochopil, že jeho cit nemá odezvu. Půvabná a neobvyklá je scéna na plese - Julie hraje na mandolínu a Romeo podle ní tančí, oba zaujati sami sebou, jakoby v sále byli sami. Choreografie pracuje často s „mikrogesty“ - jedno z nezapomenutelných provede Romeo, když uchopí Juliinu paži v "balkónové sc&e acute;ně", když se dotkne tváří jejího šatu. Opět se objevují náznaky krasobruslařské inspirace- sklouzávání, do nekonečna prodlužované zdvihané figury, jejichž obdoby jsou známé z ledu. Pohybové sekvence se opakují, jsou variovány podle okolností. Např. něžný lyrický duet sbližování má obdobu v situaci, kdy se milenci - už manželé musí rozloučit, pohyby jsou ale jaksi kontrastnější, jejich kontury hlubší, ostřejší a tvrdší. Závěr je zkoncentrován několika krátkých momentů tak intenzivních, že něco navíc by už bylo zbytečné.

Vedle základní linie zbývá ještě spousta prostoru pro menší i větší efektní davové scény -souboje Capuletů a Monteků, kde temná melodie hudby je doprovázena údery kordů, variace prostitutek nebo vznešených dam, komická postava chůvy.
Mezi různými baletními "Romey" a "Juliemi" a jejich představiteli (těmi prvními byli v Londýně Rudolf Nurejev a Margot Fonteyn) zaujímá MacMillanova verze určitě mimořádné místo - ať už "obyčejností" svých hrdinů, hloubkou jejich citového prožitku či skvostnou renezanční vizáží.

Baletního Shakespeara v tom nejnovějším hávu (premiéra 2014) budou moci poznat diváci při vysílání záznamu ZIMNÍ POHÁDKY v choreografii Christophera Wheeldona 17. března v kině Oko.

19.1.2015 16:01:09 Helena Kozlová | rubrika - Recenze

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Časopis 18 - sekce

DIVADLO

Divadelní tipy 19. týden

Gérard Depardieu (Cyrano z Bergeraku)

Světák Jan Libíček
Jaký byl ve skutečnosti veselý tlouštík českého filmu? Dokumentem připomínáme náhlý odch celý článek

další články...

HUDBA

Zemřel Josef Laufer

Josef Laufer

Zemřel Josef Laufer (11. 8. 1939* - †20. 4. 2024) po dlouhé nemoci, kdy byl čtyři roky v umělém spánku. celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Petr Sís - 75

Petr Sís

GEN: Petr Sís
Portrét mezinárodně uznávaného autora knih pro děti, ilustrátora, grafika a tvůrce animovanýc celý článek

další články...