zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Sergey Rachmaninov: Complete Works for Cello and Piano

Milovníci romantické lyriky si tu opravdu přijdou na své, zejména pokud jde o polohy zadumané, přemýšlivé, vhodně prostřídané zjasněnými záblesky vášně. Violoncellista Jan Páleníček a klavíristka Jitka Čechová se obrátili ke zdroji charakteristickému a zvláštnímu zároveň – ke kompozicím pro violoncello s klavírem pozdního ruského romantika S. Rachmaninova (1873--1943).
Volba je šťastná zejména proto, že violoncello tu má možnost rozestřít svou melodickou dispozici v celém rozsahu nástroje a klavír mu je svrchovaně samostatným a zároveň celek přímo ideálně jednotícím partnerem. Tento ideál se podařilo vytvořit Rachmaninovovi v jeho Sonátě, op. 19 z roku 1901, která proto zůstane nepřehlédnutelným dílem komorního žánru svého druhu.

Pojednávaná dvojice interpretů tuto charakteristiku tvořivě naplňuje konkrétním obsahem. Daří se jí s rostoucím dramatismem průběhu první věty potvrdit i rostoucí míru samostatnosti samostatnosti obou partů. J. Páleníček splňuje požadavek velkého zvuku, aby vzápětí jímavě ozvláštnil katarktické partie. Vroucí melodika violoncella se v druhé větě organicky odvíjí na pozadí nanejvýš samostatně vypracovaného klavíru – Rachmaninov tak přispěl neopakovatelným vkladem do pokladnice violoncellové komorní literatury. Na snímku oba nástroje vykazují velký zvuk, ovšem ani na moment nepřeforzírovaný a beze stopy vzájemného pohlcování – v tom spatřuji určující „technický“ přínos nahrávky. Rozhodující je ovšem výrazové podání díla, které našlo těžiště v Páleníčkově širokodeché melodičnosti, plynulosti, v dynamickém zvlnění a především – poutavosti. Ve druhé i třetí větě se po této stránce interpretův charakteristický „vyprávěcí“ smysl projevil nejmarkantněji. Finální věta čtvrtá je mistrnou ukázkou umění kompoziční výstavby a její průběh po stránce interpretační přináší nová a nová překvapení.
Zbytek snímku vyplňují příležitostné „drobnosti“, po stránce kompoziční a hlavně instrumentační neméně dokonale vypracované: Vokalíza (původně závěrečná část vokálního cyklu čtrnácti písní pro zpěv a klavír), potvrzující příkladný, svrchovaně samostatný podíl obou partů i jejich interpretů, a Dva kusy pro violoncello a klavír, op. 2, zvýšenou měrou zdařile upozorňující na některé zvlášť charakteristické rysy Páleníčkova osobitého interpretačního vkladu, totiž jímavou melodiku Preludium) a neafektovanou virtuozitu (Orientální tanec). Celek interpretačně i technicky vyvážené nahrávky prolíná zejména v Sonátě nesmírně náročný klavír, který po zásluze poutá samostatnou pozornost, aby zároveň stmeloval celek.

LOTOS, S. R. O. LT 0118-2 131 Sergey Rachmaninov: Complete Works for Cello and Piano; Jan Páleníček – violoncello, Jitka Čechová – klavír

22.5.2003 21:05:28 Redakce | rubrika - Recenze

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Časopis 18 - sekce

HUDBA

Naďa - vzpomínkový koncert

Jana Fabiánová (Zdroj: Ságl Production)

Desítky umělců – zpěváků, hudebníků a herců – spolu s mnoha přáteli se sešli v pražské Lucerně, ab celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Film na motivy povídek Oty Pavla

Smrt krásných srnců

Smrt krásných srnců
Český film Karla Kachyni, od jehož narození minulý týden uplynulo 100 let, na motivy po celý článek

další články...