zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Koncerty vážné hudby tipy 33. týden

Ensemble Martinů

autor: Z webu   

zvětšit obrázek

Koncert ze Senátu
Komorní koncert z Hlavního sálu Valdštejnského paláce v Praze (2004). Skladby A. Piazzoly, J. Temla a V. Riedlbaucha hraje soubor Ensemble Martinů ve složení M. Matějka - flétna, R. Preislerová - housle, B. Zajmi - violoncello a D. Wiesner - klavír. Uvádí J. Novotná. Kamera J. Lebeda. Režie S. Vaněk.
Komorní koncert ze Senátu se tentokrát zaměří na hudbu argentinského skladatele a dvou českých soudobých tvůrců. Z tanga vycházejí melodie Astora Piazolly. Uslyšíte Meditango a Adios Nonino. Český repertoár je zastoupen Partitou pro flétnu, housle, violoncello a klavír Jiřího Temla a Bájí pro téže nástrojové obsazení od Václava Riedlbaucha. Interpretem večera je klavírní kvarteto Ensemble Martinů, hrající ve složení: klavír-flétna-housle -violoncello.

Soubor byl založen v roce 1978 flétnistou Janem Riedlbauchem, profesorem Pražské konzervatoře, a houslistou Josefem Riedlbauchem, členem Pražských symfoniků FOK. V roce 1993 se stal uměleckým vedoucím flétnista Miroslav Matějka. Od počátku existence souboru v jeho repertoáru dominovala - kromě velkých mistrů hudby 18. - 20. století /Dvořáka, Beethovena, Haydna a dalších/ - hudba českých současných autorů a díla velikána české hudby Bohuslava Martinů. Ensemble Martinů svým složením výrazně obohatil sestavu klavírních kvartet ve střední Evropě /místo violy flétna/, neboť svým neotřelým zvukem inspiroval řadu žijících skladatelů k napsání kompozic přímo pro toto komorní těleso. Náš Koncert ze Senátu je už pouhým výběrem skladeb toho nezvratným dokladem.
Vysílání: 12.8., 00.35 hod., ČT art.

Česká filharmonie hraje a hovoří - B. Smetana: Tábor
Náš přední orchestr diriguje a hudbu předposlední části cyklu Má vlast vykládá Václav Neumann (1979). Scénář Z. Vokurka. Kamera V. Tůma. Režie M. Macků.
Bedřich Smetana považoval dobu husitství za vrcholné období českých dějin. Tábor je oslavou této epochy. Podkladem symfonické básně je husitský chorál Ktož jsú boží bojovníci, který se v různých podobách objevuje po celou dobu skladby. Smetana si o Táboru poznamenal: „Motto: Kdož jste boží bojovníci! Z této velebné písně pozůstává celá stavba skladby. V sídle hlavním – v Táboře – zazněl tento zpěv zajisté nejmohutněji a nejčastěji. Skladba líčí též pevnou vůli, vítězné boje a vytrvalost, a tvrdošíjnou neústupnost, kterou skladba též také končí. Do detailu se nedá rozdrobit, nýbrž zahrne všeobecnou slávu a chválu husitských bojů a nezlomnost povahy husitův".
Symfonická báseň Tábor tvoří ideovou dvojici s následující závěrečnou částí cyklu Má vlast, která má název Blaník. V této skladbě Smetana rovněž cituje husitský chorál Ktož jsú boží bojovníci, přičemž větší důraz klade na slova „že konečně vždycky s ním zvítězíte“. Blaník je tedy odkazem ke vzkříšení českého národa i k jeho vítěznému vzestupu. Poslední dvě básně cyklu - Tábor a Blaník - tvoří soudržný pár, obdobně jako první dvě básně Vyšehrad a Vltava. Zmíněný husitský chorál se objevuje také v Libušině proroctví ze stejnojmenné Smetanovy slavnostní zpěvohry napsané k otevření Národního divadla v Praze. Vysílání: 14.8., 22.25 hod., ČT art, Rok české hudby 2014

10.8.2014 14:08:08 Redakce | rubrika - Z éteru

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Z éteru

Z první řady: Rusalka z Toulouse

Rusalka z Toulouse

A. Dvořák: Rusalka z Toulouse
Lyrická pohádka o třech dějstvích na libreto J. Kvapila v podání souboru Théa ...celý článek


Rok české hudby – Smetana 200

Bedřich Smetana

Ecce Homo Bedřich Smetana
Pohnutý život a geniální dílo velikána české hudby 1824–1884 v dokumentu Ma ...celý článek



Časopis 18 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Oceněné drama Píseň jmen

Píseň jmen

Píseň jmen
Tim Roth a Clive Owen jako přátelé, do jejichž dětství vstoupila druhá světová válka. Oceněné ka celý článek

další články...