zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Koncerty vážné hudby

Koncert ze Senátu
Hudební večer z Rytířského sálu Valdštejnského paláce v Praze (2003). Ve skladbách W. A. Mozarta a A. Dvořáka účinkuje Pražský komorní orchestr bez dirigenta. Koncertní mistr O. Kukal. Pořadem provází T. Šimerda. Kamera J. Lebeda. Režie S. Vaněk.
Hudební večer z Valdštejnského paláce, který byl zbudován v roce 1630, čtyři roky před násilnou smrtí svého majitele, nabízí v barokním prostředí Rytířského sálu operní hudbu Wolfganga Amadea Mozarta a Českou svitu Antonína Dvořáka. Předehra k Figarově svatbě byla napsána k proslulé zpěvohře podle stejnojmenné předlohy Pierra-Augustina Carona de Beaumarchaise a při své světové premiéře v roce 1786 vzbudila nevoli aristokratického obecenstva, neboť zpochybňovala jeho staletá privilegia, např. ius primae noctis. Zato Praha přijala toto hudebně dramatické dílo o půlroku později s nadšením, protože oslovilo především měšťanskou vrstvu.

Po úspěchu Serenád E dur a d moll zamýšlel Antonín Dvořák vytvořit další dílo stejného formálního zaměření, tentokrát však s českými lidovými tanci. Pro tento záměr se však označení „serenáda“ příliš nehodilo, a tak prvotní nápad postupně vykrystalizoval v rozhodnutí zkomponovat svitu, jíž se při premiéře dostalo podtitulu „Česká“. Dílo poprvé zaznělo 16. května 1879 v Praze v rámci koncertu Spolku českých žurnalistů za řízení dirigenta Adolfa Čecha. O rok později Českou suitu dirigoval v Praze sám Dvořák, a to 29. března 1880 na dobročinném koncertu ve prospěch stavby Národního divadla.
Vysílání: 01.7., 00.20 hod., ČT art

B. Smetana: Vyšehrad
Náš přední orchestr diriguje a hudbu Smetanovy Mé vlasti vykládá V. Neumann (1979). Scénář Z. Vokurka. Kamera V. Tůma. Režie M. Macků.
V polovině padesátých let minulého století přišel americký skladatel a dirigent Leonard Bernstein s vynikající myšlenkou komentovat od dirigentského pultu pořady, které by na autentických ukázkách z nejznámějších skladeb vysvětlily mladým posluchačům všechna zákoutí a taje klasické hudby, aniž by od nich požadoval rozsáhlejší hudební průpravu. Svůj nápad nazvaný Young People´s Concert vytvářený s newyorskou filharmonií nabídl do hlavního vysílacího času americké televizi CBS a stal se z toho celonárodní hit. V celé Americe se večer shromáždily ve svých obývacích pokojích rodiny u televizních obrazovek a mladí i staří s napětím očekávali, co jim Bernstein v necelých padesáti minutách řekne o vážné hudbě. Na tuto ideu navázala Československá televize v sedmdesátých a osmdesátých letech, kdy v čele České filharmonie stála charismatická osobnost dirigenta Václava Neumanna. Ten se rozhodl společně se štábem tehdejší Československé televize vytvořit cyklus, přibližující základní hodnoty české i světové orchestrální hudby. Nápad se ujal, a tak se projekt protáhl na několik let. Na tomto hudebně vzdělávacím cyklu vyrostla dnešní generace padesátníků a šedesátníků. Mnohé z tohoto výkladu je už dnes muzikologicky překonané, přesto nás stále dojímá Neumannovo bytostné vlastenectví a oddanost klasické hudbě i dirigentskému povolání.
Vysílání: 03.7., 23.35 hod., ČT art, Česká filharmonie hraje a hovoří

23.6.2014 11:06:35 Redakce | rubrika - Z éteru

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Časopis 19 - sekce

HUDBA

Anna K. představila svoje Údolí včel

Anna K. ve Fóru Karlín

Dlouholetá populární stálice na české hudební scéně, zpěvačka Anna K., po šesti letech opět vystoupila a to 25 celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Film na motivy povídek Oty Pavla

Smrt krásných srnců

Smrt krásných srnců
Český film Karla Kachyni, od jehož narození minulý týden uplynulo 100 let, na motivy po celý článek

další články...