zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Stamicovo kvarteto na CD

Stamicovo kvarteto na CD

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Zaposlouchat se do pěti smyčcových kvartetů Sofie Gubajduliny znamená vymanit se ze zajetí všech tradičních postupů s tímto komorním žánrem spojených a plně se oddat takovému hudebnímu plynutí, které evokuje obrovský prostor, narativní sílu zvukovosti a mystické vytržení ducha současně. O konkrétních kompozičních metodách zde hovořit nelze, všechny postupy se totiž neustále prolínají, nic, co je tu z kompozičních technik uplatněno, ať jde o využití seriálních modelů, aleatoriky, mikrointervalů, ničím nepostižitelnou organizaci pohybu nebo netradiční způsob hry, z této hudby nevyčnívá natolik, abychom nahrané skladby dokázali zařadit do nějakého konkrétního kompozičně-modelového rámce. Přitom způsob, jakým se Stamicovo kvarteto s autorčinými kvartetními kreacemi vypořádává, působí naprosto přirozeně, jako by soubor takovou hudbu nejen žil, nýbrž ji na mnoha místech (zejména v 1. a 3. kvartetu) na rozdíl od převažujících technicistních pojetí dokonce prožíval s expresivní nadsázkou.

U prvního kvartetu, gradujícího ke stále silnějšímu dojmu prostorovosti, vystihují interpreti velmi sugestivně ony shluky hlasů, které jako by obepínaly před našima očima narůstající kmen, aby v dalších fázích obrátily posluchačovu pozornost na jednotlivá nervová vlákna, která toto narůstání vyživují (vzrušující „bubnování“ pizzicata, glissandové vlnění, stoupající spirály rozezpívaných houslí s vyústěním do nadpozemské katarze).

Lapidární druhý kvartet nám v úvodních fázích ukazuje, jakou sílu může mít coby „odrazový můstek“ dalšího evolučního vývoje hra s jediným tónem „g“ (že by náznak skladatelčina kryptogramu?), zatímco již zmíněný kvartet třetí zase demonstruje, jak vzrušující může být poslouchat dlouhé bloky pizzicatového reje, duchaplně diferencovaného a provázeného vybuchujícími blesky zvýrazněných tónů. Jde o pocit neustále kumulované energie, které se jednou musí dostat uvolnění. A to také přichází. Nejprve v podobě stále zhušťujících se návalů tremola a posléze doslova v záplavě expresivně rozezpívaného smyčcového arka, stoupajících v kouzelném řetězení oscilací kolem stoupajících závitů spirály až do rozplynutí.

Ve čtvrtém kvartetu, okouzleném poetickým světem T. S. Eliota, v němž přichází ke slovu kombinace reálného kvartetního zvuku s magnetofonovým pásem a který je nahrán smícháním dvou stop ve čtvrttónovém posunu, se píše jako o dílu, které je ze všech autorčiných kvartetních kreací nejsložitější Nejde však o složitost, k jejímuž pochopení bychom se museli těžce probojovávat, nýbrž jde o přirozeně odvíjený proud zvukově důmyslně organizovaného pásma hudby. Pociťujeme permanentní pozvolnou gradaci, zjemněnou řetězením miniaturních tónových shluků, které vytvářejí jakousi mlhovinu, z níž se pojednou vynoří zcela realisticky dlouze držený tón „c“ a odlesk chorálu. Je pozoruhodné, že Stamicovo kvarteto rozkrývá tuto velmi komplikovanou strukturu tak, že hudba ani na okamžik neztrácí napětí. V pátém kvartetu s názvem Reflexe na téma B-A-C-H se sice nedočkáme konkrétnějšího sepětí skladatelčiny kompoziční poetiky se světem barokního tvůrce. Nicméně z oněch tajemných oscilací kolem něčeho, co si každý musí představit sám, stejně jako z půltónového posouvání tónových shluků, z vpádů zespodu znějícího glissanda nebo z řetězení křehkých vícehlasých bloků, na jehož konci slyšíme jímavě zpěvné legato v extrémních výškách a akordický citát Bachova kryptogramu, jako bychom skutečně pociťovali ono tajemství, které je pro autorčino vyjadřování nejtypičtější – postup od ne-určitosti k určitosti. Jde o velmi cennou nahrávku, která doplňuje naše poznání moderní kompoziční poetiky a která by neměla chybět ve sbírce žádného zájemce o komorní hudbu. I buklet se zasvěceným komentářem Wandy Dobrovské zaslouží uznání.

SUPRAPHON, SU 4078-2
Sofia Gubajdulina: Smyčcový kvartet č. 1, Smyčcový kvartet č. 2, Smyčcový kvartet č. 3, Smyčcový kvartet č. 4 s pásem, Reflexe na téma B-A-C-H
Stamicovo kvarteto
Nahráno pro Český rozhlas v pražském studiu Martínek v červnu a srpnu 2011, hudební režie Michal Macourek, zvuková režie Jan Lžičař. Celkový čas 67:36. Zdroj Hudební rozhledy 02/2013 - Miloš Pokora.

18.2.2013 09:02:39 Redakce | rubrika - CD boxy

Časopis 21 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Časopis 21 - sekce

DIVADLO

Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe

Tři mušketýři (Městské divadlo Zlín)

Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých celý článek

další články...

HUDBA

Slavný muzikál Vlasy

Vlasy

Vlasy
Nastává věk Vodnáře. Slavný americký muzikál z Broadwaye ve filmovém ztvárnění režiséra Miloše Forman celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Výtvarné tipy 21. týden

Starobylé stavby II: Angkor Wat

Egypt (1/6)
Po stopách Tutanchamona. Napínavý příběh anglického archeologa Howarda Cartera. Hraná rekonstru celý článek

další články...