zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Viola české emigrace

Dirigent Andreas Sebastian Weiser

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Mnohaletá tradice hry na violu je v českém prostředí ozdobena četnými jmény vynikajících umělců: připomeňme alespoň Rudolfa Reissiga (1874–1939), Ladislava Černého (1891–1975), Antonína Hyksu (1905–1971), Bohumila Klabíka (1905), Milana Škampu (1928), Josefa Suka (1929–2011), Jaroslava Motlíka (1944–2005), Karla Špelinu (1936), Lubomíra Malého (1938) a Jaroslava Motlíka (1944–2005), z mladších generací pak třeba Karla Doležala (1948), Pavla Peřinu (1952) či Jit-ku Hosprovou (1975). Ale do této početné plejády samozřejmě patří i Jaroslav Ruis (1928), Karel Řehák (1937), Ladislav Kyselák (1956) ad.

Jan Pěruška (1951) tento snad ne zcela úplný, ale vysoké kvality české violové školy s jistotou potvrzující výčet završuje jednak vlastní uměleckou kvalitou svých výkonů, jednak tím, že dosáhl už nejen v soutěžích, ale i v četných vystoupeních asi největšího ohlasu za hranicemi. Jeho zvukové snímky pro vydavatelství Panton (Koncerty rodiny Stamiců) a Artesmon (Mistrovské kusy pro violu a kontrabas aneb Šílenství 1, Krásná viola, Ruská viola, Viola Bohuslava Martinů, Chvála violy, Neznámá viola a Nálady současné violy) představují i v mezinárodním kontextu mimořádně cenné přínosy.

Na podzim roku 2010 vznikla Pěruškova nahrávka trojice koncertantních skladeb autorů z řad českých emigrantů. Co do dramaturgického výběru je tento kompaktní disk nejvíce koncízní. O interpretačních kvalitách přesvědčuje už první zaznamenaná skladba: Koncert C dur pro dvě violy a orchestr Antonína Vranického prozradí od prvních taktů orchestrálního úvodu skladatelovu ryze českou inspiraci a nabídne křehce líbeznou, při vší prostotě zpěvné melodiky originální hudbu, do níž pak sólové nástroje vstupují jako andělé z nebe… Kultivovaný výkon obou sólistů a až překvapivě pročištěný zvuk orchestrálního doprovodu okouzluje posluchače tónovou krásou i bezpečným technickým zvládnutím. Oba sólisté dokázali i v náročných partiích vyvážit navzájem až k dokonalé homogennosti zvukový poměr mezi dvěma identickými nástroji. Škoda jen, že zcela nezaslouženě ponechal editor na posluchači, aby si druhého sólistu domyslel. Podle soupisu členů Komorního orchestru České filharmonie, uveřejněného v bookletu, to mohl být šéf violové skupiny Jaroslav Pondělíček, nebo také Jaromír Pávíček či Ivan Pazour.

Další dva koncerty (Jiřího Antonína Bendy a Josefa Rejchy) patří už výlučně Pěruškovi. Bendova skladba přináší v prvé větě – oproti Vranickému – poněkud temperamentnější obraz, druhá část obsahuje i prvky mírného patosu. Jak zdůraznil autor výborně napsaného průvodního textu Ludvík Kašpárek, je tato část Bendova díla o poznání hlubší a niternější i ve srovnání s tvorbou osobností českého klasicismu.

Konečně je tu Koncert Josefa Rejchy: nezvyklá délka prvé části (z formálního hlediska představuje totiž tato věta poněkud disproporčně celou polovinu skladby!) mi nijak nevadila – jistě díky velmi svěžímu, rytmicky pregnantnímu hlavnímu tématu, jehož rytmický základ působí vysloveně atraktivně. Chci ale velmi podtrhnout, že Pěruškovo zralé umění se v žádné ze tří zaznamenaných skladeb neuchyluje k vnější virtuozitě: jeho brilantní technika slouží přednostně dílům, nikoli sólistovi.

S výjimkou pomalé části Vranického Koncertu vytvořil všechny vložené kadence Matěj Kroupa. Jsem si jist, že kdyby to v bookletu nebylo uvedeno, pokládali bychom kadence za dílo samotných autorů: jsou zcela adekvátní ke kontextu všech tří skladeb.

Pěruškova nahrávka tří koncertů českých autorů má vysloveně reprezentativní úroveň. Dodám ještě, že příkladný je i mimořádně citlivý doprovodný výkon Komorního orchestru členů České filharmonie pod taktovkou dirigenta Andrease Sebastiana Weisera a že kompaktní disk nabízí posluchači sedmdesát minut velmi příjemného uměleckého zážitku.

ARTESMON AS 737–2: Viola české emigrace
Antonín Vranický: Koncert C dur pro 2 violy a orchestr; Jiří Antonín Benda: Koncert F dur pro violu a orchestr; Josef Rejcha: Koncert Es dur pro violu a orchestr
Jan Pěruška – viola, Komorní orchestr členů České filharmonie, dirigent Andreas Sebastian Weiser
Kadence u všech koncertů, kromě kadence ve 2. větě koncertu Antonína Vranického, která je původní, složil Matěj Kroupa.
Nahráno 9.–11. 9. 2010 ve Dvořákově síni Rudolfina v Praze, hudební režie Jiří Gemrot, zvuková režie Jan Lžičař. Celkový čas 70:41. Zdroj Hudební rozhledy 07/2012 - Petar Zapletal.

6.8.2012 17:08:10 Redakce | rubrika - CD boxy

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Časopis 19 - sekce

HUDBA

Pop-rockové pódium

Helmutova stříkačka

Helmutova stříkačka
Comebackový koncert brněnské legendární kapely u příležitosti jejího 40. výročí z klubu celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Film na motivy povídek Oty Pavla

Smrt krásných srnců

Smrt krásných srnců
Český film Karla Kachyni, od jehož narození minulý týden uplynulo 100 let, na motivy po celý článek

další články...