Nejmladší pianisté na Žofíně
Koncert ve Velkém sále Žofína (13. 10.) přivedl na pódium vítěze dvou kategorií třetího ročníku Mezinárodní soutěže Carl Czerny 2001: v prvé půli vystoupili laureáti, jejichž „rok narození“ se pohybuje mezi léty 1988-91, po přestávce pak Žofín patřil čtyřem účastníkům ve vyšší věkové skupině (žádnému z nich dnes není méně než patnáct a více než šestnáct let).
Porota, jíž předsedal v České republice dobře známý prof. Lazar Berman a ve které české pedagogy zastupovala Kvita Bilynská, neměla lehký úkol: vybrat z několika desítek uchazečů (jejich pianistická vyspělost překvapí i toho, kdo už slyšel laureáty předchozích dvou ročníků soutěže) ty opravdu nejperspektivnější znamenalo vážit na lékárnických vahách každý kladný či záporný detail z výkonů ve třech soutěžních kolech. Slyšel jsem ovšem jen laureátský koncert a mohu tedy v obecném smyslu hodnotit jen výkony osmi vítězů.
Už mezi těmi mladšími se objevily výkony, hodné pozornosti a zaznamenání: tak třináctiletý Ukrajinec Andrey Lunev (3. cena) zahrál povinně předepsanou Kalabisovu skladbu (Allegro impetuoso per Piano) nejen s technickou jistotou, ale dokonce i s náznakem po-chopení pro specifičnost Kalabisových tvůrčích postupů, pro motoricky spádný a rytmicky svérázný tep skladby i s překvapivým smyslem pro zvukovou stránku interpretovaného díla. I když skladba pracuje převážně s toccatovým pohybem, přece mi u Luneva trochu vadila jistá výrazová strohost. Nesporná byla kvalita výkonu jedenáctiletého českého laureáta (1. cena) Karla Vrtišky: v Czernyho Variacích na vídeňský valčík prokázal tento sympatický blonďáček dar velmi uvolněného, po technické stránce spolehlivého a v tónovém vybavení příjemně kultivovaného pianistického projevu; Chopinovo Nokturno cis moll, op. 25 mu zase umožnilo přesvědčivě demonstrovat výrazový klid a cit pro kresbu expresivní melodie. Vrtiška si ho dokonce zahrál dvakrát: výstřely z nedaleko probíhajícího ohňostroje nevyvedly z míry jeho, ale spíš narušily soustředění obecenstva, a tak se pořadatelé rozumně rozhodli umožnit mu „reprízu“.
V polovině, která patřila těm o poznání starším, zaujal další český účastník Martin Levický (1986 – 3. cena) způsobem podání Tří skladeb Klementa Slavického: vtipně rozverná Burleska, co do tónu i výrazu lahodně znějící zamyšlené Intermezzo i v závratném tempu suverénně zahraná finální Toccata zároveň ovšem znovu poukázaly na Slavického mistrovskou klavírní stylizaci. Večer vrcholil provedením Beethovenova 1. klavírního koncertu C dur, s je-hož inter-pretací si vítěz této kategorie Thomas Wypior (1985) z Německa poradil bez rozpoznatelných problémů a dobře se shodl s do-pro-vá-ze-jí-cími Virtuosi di Praga (s nadhledem dirigoval Oldřich Vlček).
Účastníci soutěže se rekrutují převážně z tzv. postkomunistických zemí (Rusko, Estonsko, Litva, Kazachstán, Mongolsko, Jugoslávie, Rumunsko, Bělorusko, Uzbekistán, Polsko). Přijelo sice několik účastníků z Izraele, Španělska, Rakouska, Koreje a Německa, ale chyběli například kandidáti z Japonska… Příčiny mohou být různé – v každém případě by se ale asi pořadatelé měli napříště pokusit o rozšíření teritoriálního záběru, a tím i konkurence. Jinak jim ovšem musím s potěšením přiznat výbornou organizační přípravu a poděkovat i za pečlivě vybavené programové materiály.
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Články v rubrice - Zprávy
FOK zveřejnil program jubilejní 90. sezóny
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK zahájí 90. sezónu provedením monumentální Symfonie tisíců Gustava Mahlera ...celý článek
Novinky z Institutu Pavla Šmoka
V Institutu Pavla Šmoka (IPŠ) v Braníku je i v roce 2024 zpřístupněna videotéka se studovnou s archivem tiskov ...celý článek
Časopis 20 - sekce
DIVADLO
Letní divadelní festival na jihu Čech Jižní Svéráz
Unikátní site-specific divadelní festival, který je součástí vítězného konceptu Evropské hlavní město kultury celý článek
HUDBA
Hudební tipy 21. týden
Let The Music Play, příběh Barryho Whitea
Komplikovaný životní příběh amerického skladatele a zpěváka s nez celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Filmové tipy 20. týden
Fotograf
Hořká komedie inspirovaná tvůrčí živelností a vztahovými karamboly světoznámého českého fotografa celý článek