zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Mignon ve Státní opeře

Dirigent Tomáš Brauner

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Přesně po dvaceti letech v Praze opět zazní MIGNON – opera francouzského skladatele Ambroise Thomase, kterou vytvořil podle Goethova románu Viléma Meistera léta učednická. Naposledy se tak stalo 1. dubna 1992, kdy Mignon jako první titul v samostatné existenci nastudovala Státní opera Praha. Na stejné jeviště, ovšem tentokrát v koncertním provedení, se příběh od dvou renomovaných francouzských libretistů Julese Barbiera a Michela Carré vrací pod taktovkou Tomáše Braunera a hlavičkou Národního divadla.

Světová premiéra Mignon se uskutečnila v pařížské Komické opeře v roce 1866 a okamžitě se setkala s fenomenálním úspěchem. Císař Napoleon III. se pro dílo na jedné z repríz natolik nadchl, že nařídil, aby byla opera hrána i během Světové výstavy v Paříži v roce 1867. Tam také Mignon dosáhla svojí 100. reprízy.

V českých zemích byla opera poprvé uvedena už v roce 1869 ve Stavovském divadle v Praze a následně v květnu 1889 v Novém německém divadle, dnešní Státní opeře. Ještě v témže měsíci zde v titulní roli hostovala slavná švédská sopranistka Sigrid Arnoldson.

„I v našem koncertním provedení Mignon se snažíme udržet tradici velkých jmen a hlasů, kterou započala Sigrid Arnoldson. V alternaci v titulní roli se představí naše přední mezzosopranistky Veronika Hajnová a Jana Sýkorová, spolupráci na roli Wilhelma Meistera přijal mexický tenor Octavio Arévalo, který se může pyšnit bohatými zkušenostmi z významných světových operních scén,“ hodnotí s uspokojením obsazení hlavních rolí umělecký šéf Opery Národního divadla Rocc.

Ambroise Thomas
Francouzský skladatel Ambroise Thomas (1811–1896), napsal celkem dvacet oper. Nesmrtelnost mu ovšem zajistily především dvě z nich. Hamlet a Mignon. Thomas se narodil ve francouzském Metzu a díky svým rodičům, kteří byli oba učitelé hudby, se mu dostalo velmi brzy příslušného vzdělání. V deseti letech ovládal výborně hru na klavír i violloncelo a o sedm let později začal studovat na pařížské konzervatoři, kde získal mimo několika důležitých zkušeností týkající se hudby, i několik cen za svou komorní hudbu a kantáty. Jeho kantáta Hermann et Ketty byla oceněna Grand Prix de Rome.

„Na hudbě Ambroise Thomase je víc než zřejmé, že ji tvořil autor disponující nesmírným citem a intuicí. V případě Mignon je pak evidentní otevřenost vlivům tvorby ostatních autorů a snaha nechat se inspirovat hudební historií. V kombinaci toho všeho je opera Mignon opravdu výjimečným dílem své doby,“ vyjádřil svůj respekt dirigent Tomáš Brauner.

1.4.2012 23:04:14 Redakce | rubrika - Ze zlaté kapličky

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Časopis 20 - sekce

HUDBA

Pop-rockové pódium

Helmutova stříkačka

Helmutova stříkačka
Comebackový koncert brněnské legendární kapely u příležitosti jejího 40. výročí z klubu celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Hudba Pink Floyd a obraz Karla Zemana se propojili

The Dark Side Of The Moon Competition

Při příležitosti 50. výročí alba The Dark Side of the Moon se hudba skupiny Pink Floyd stala součástí díla Kar celý článek

další články...