zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Letem světem – divadlo

Ilustrační foto (Archiv)

  

  • LONDÝNSKÁ KRÁLOVSKÁ OPERA COVENT GARDEN zahájí sezonu 2001/02 novou produkcí Rigoletta (19.9), po němž následuje rovněž nová inscenace Jenůfy (28.9., 6 repríz do 13.10.): v hudebním nastudování Bernarda Haitinka, v režii Oliviera Tambosiho a na scéně Franka Philippa Schlössmanna se v hlavních rolích představí Anja Silja (Kostelnička), Karita Mattila (Jenůfa), Jorma Silvasti (Laca) a Jerry Hadley (Števa). Stařenku Buryjovku zpívá Eva Randová. * Další inscenací bude Straussova Žena bez stínu (9.-30.10.) v nastudování Christopha von Dohnanyiho, v režii Johna Coxe a na scéně Davida Hockneye, s Deborah Voigt v roli Císařovny.


  • TEATRO DEL LICEU V BARCELONĚ uvede v této sezoně dvě Janáčkovy opery: Příhody lišky Bystroušky (15.-23.11., hostuje Opera North z Leedsu) a Káťu Kabanovou (17.-27.3.2002 pod taktovkou Sylvaina Cambrelinga a v režii Christopha Marthalera. Varvaru bude zpívat Dagmar Pecková.).
  • RUSKÁ RULETA byl název úvodníku šéfredaktora londýnského měsíčníku Opera (září 2001), Johna Allisona, který se zabýval hostováním slavné Kirovovy opery ze St. Petersburku se svým ještě slavnějším ředitelem, dirigentem Valerijem Gergievem, v čer-venci v londýnské Covent Garden. Podle Alisonových slov dosud kritikové i obecenstvo ke Kirovově opeře vzhlíželi jako k jedné z několika málo světových ikon, ale po sérii představení šesti Verdiho oper (Maškarní ples, Macbeth, Síla osudu, Otello, Aida, Don Carlos) v Londýně se tento obraz rozpadl. Všechna představení byla anglickými kritiky hodnocena velmi negativně. Alison nachází jeden z důvodů nízké interpretační úrovně v ku-mu-laci šesti představení (a Verdiho Requiem) do 10 dnů. To bylo způsobeno ekonomickým tlakem pořadatelů turné, Victora a Liliany Hochhauserových, kteří se snažili limitovat náklady na ubytování tak početného ansámblu a po-skytli mu stěží jeden večer volný. Sólisté museli odzpívat minimálně tři velké role v jednom týdnu, zkoušky končily těsně před začátkem představení. Valerij Gergiev, který je nazýván Petrem Velikým (ale také Ivanem Hrozným), je pověstný tím, že bezohledně nutí ansámbl vydávat maximální výkony, jeho dirigování však vykazovalo značné výkyvy. Druhý důvod vidí Alison v tom, že Verdi není ruským pěvcům příliš blízký: je pro ně mnohem obtížnější než Musorgskij nebo Čajkovskij, protože ruská hudba je daleko více deklamatorní a více založena na textu: pro verdiovské linie a frázování schází ruským pěvcům skutečný cit.
  • WASHINGTONSKÁ OPERA zahájí v březnu 2002 nový „Umělecký program mladých umělců Alberto Vilara“, který je dotován 5 miliony dolarů z nadace tohoto magnáta a mecenáše umění, narozeného na Kubě. Projekt umožní každoročně 10 mladým pěvcům, aby byli náhradníky pěvců velkých rolí v inscenacích Washingtonské opery a aby pracovali v Operním studiu, nově otevřeném v srpnu v Takoma Park. Toto studio bude opera rovněž vy-užívat pro zkoušky, budou zde sklady kostýmů a hudební knihovna.
  • 16.10.2001 Redakce | rubrika - Zprávy

    Časopis 18 - rubriky

    Archiv čísel

    reklama

    Bastard (Městské divadlo Brno)

    Časopis 18 - sekce

    HUDBA

    Ska Wars v Malostranské Besedě

    Green Småtroll

    Reggae vrací úder. Mezinárodní den Hvězdných válek každoročně připadá na 4. května, letos Prahu ale uchvátí po celý článek

    další články...

    LITERATURA/UMĚNÍ

    Film na motivy povídek Oty Pavla

    Smrt krásných srnců

    Smrt krásných srnců
    Český film Karla Kachyni, od jehož narození minulý týden uplynulo 100 let, na motivy po celý článek

    další články...