zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Don Quichote – taneční uragán z Bolšoje teatra

Don Quihote (Zdroj M. Logvinov)

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Další taneční výlet se společností Aerofilms mířil tentokrát do divadla Bolšoj teatr v zimní Moskvě na představení baletu DON QUICHOTE. Balet divadla Bolšoj teatr není třeba zvlášť představovat. Je všeobecně známo, že je to jeden z nejlepších souborů na světě, který byl založen už za carského Ruska v roce 1776 a dodnes se mu daří díky jedinečným baletním talentům udržovat své renomé.

Libreto a choreografii k baletu Don Quichote vytvořil podle knihy Miguela Cervantese Marius Petipa na hudbu Ludwiga Minkuse a toto dílo bylo poprvé uvedeno v roce 1869 ve Velkém divadle v Moskvě. Dále se tématem zabýval Gorsky, který k nevoli Mariuse Petipy použil jeho nápady, ale „udělal si to po svém“. Z Gorského a dalších variací vycházel současný autor Alexej Faděječev, v letech 1998 – 2000 umělecký ředitel baletu Velkého divadla, dnes ředitel baletu v Rostově. Jeho verze o třech dějstvích měla premiéru v roce 1999.

Prestože představení nese název Don Quichote, je sám nepříliš aktivní hlavní hrdina (Alexej Loparevič) se svým sluhou (Alexandr Petukov) jen okrajovou postavou, jakýmsi rámcem. Výjevy z jeho „dobrodružného života“ - cesta do světa, láska k vysněné dámě Dulcinee, boj s větrnými mlýny, sen v lese - především skýtají prostor pro hlavní dějovou linii – vztah krčmářovy dcery Kitri (Natalie Osipova) a nemajetného Basila (Ivan Vasilijev), který musí končit jako u každého romantického příběhu happy endem.
Až realistická „spanělská“ scéna hýřící barvami (Sergej Barkin) je naaranžována v typickém ruském duchu - včetně živého koně a osla a může společně se všemožnými neméně barevnými kostýmy vzbuzovat u středoevropského publika poněkud rozpačitý dojem – jako kdyby se od Petipovy premiéry ve scénografii příliš nezměnilo.
V tomto „starobylém“ prostředí se ovšem odehraje „taneční smršť“, přežene se uragán. Zcela jistě se nedostává slov, jak spatřené dění adekvátně vylíčit. Budeme-li říkat, že interpreti tančili s nasazením, že tančili nikoliv na sto ale na dvě stě procent, že jejich skoky byly mohutné a piruety rychlé a přesné atd. stále to bude nedostatečné pro vyjádření bezprostředního (i když jen technicky) zážitku sršící energie, radosti a nadšení z tance i profesionální dokonalosti.

Don Quichote je skvělým příkladem charakterního tance. Tento tanec, který zahrnuje etnické prvky z jiných oblastí – jakýsi baletní folklór- je ruskou specialitou a Rusko je také jediná země, kde se vyučuje. Tanečníci jsou pak schopni zatančit jakoukoliv cizokrajnou roli – od indického prince po tanečnici flamenga nebo cikánský tanec, jak jsme právě byli svědky.
Jejich velkou předností mimo perfektní techniku jsou i vynikající herecké schopnosti. Všechny kontakty a komunikace i u ne tak důležitých postav byly rozehrávány do nejmenších podrobností – gesta, mimika, výraz očí, což bylo patrné právě díky detailním záběrům (škoda jen, že nevyužívaných v širší paletě).
Soubor Velkého divadla je opravdu velký - pro nás až nepředstavitelné, že role mívají 13 – 15 alternací a všechny na srovnatelné úrovni.
Jednotlivá taneční čísla spontánně povstávají ze sboru, který je rovnocenným partnerem sólistů, svou precizností připomínající bezvadně seřízený stroj.
Je na místě připomenout také hudební doprovod v podání Orchestru Velkého divadla pod taktovkou dirigenta Pavla Kliničeva, jež svým výkonem podněcoval zápal tančících.

Nedělní mimořádnou přehlídku baletní krásy doplnila jak je již zvykem diskuze s odborníky, kteří vyjádřili své názory a objasnili mnohé ze zákulisí baletního představení.

14.3.2011 01:03:55 Helena Kozlová | rubrika - Recenze

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Časopis 19 - sekce

DIVADLO

Rodinný festival Nuselské dvorky 2024

Nuselské dvorky

Po roční pauze se vrací do nuselských vnitrobloků tradiční rodinný festival Nuselské dvorky, který od samého p celý článek

další články...

HUDBA

Anna K. představila svoje Údolí včel

Anna K. ve Fóru Karlín

Dlouholetá populární stálice na české hudební scéně, zpěvačka Anna K., po šesti letech opět vystoupila a to 25 celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Velikáni filmu... François Truffaut

Siréna z Mississipi

Siréna z Mississipi
Catherine Deneuveová a Jean-Paul Belmondo v dramatu velké lásky a ještě většího podvodu celý článek

další články...