Wolfgang Amadeus Mozart: Arias for Male Soprano
autor: archiv
zvětšit obrázekI když o mozartovské nahrávky nikdy není nouze, vydat výběr z jeho árií pro mužský soprán (tzn. psaných původně pro kastráty) je rozhodně zajímavý nápad. Jestliže donedávna byli špičkoví kontratenoristé na světových operních scénách či koncertních pódiích spíše výjimkou, v posledních letech jejich počet vzrůstá a lze už v jejich řadách vysledovávat i užší specializace. Mezi ty, kteří se věnují především tvorbě skladatelů 18. století, patří také mladý Američan Michael Maniaci, kterého nám představuje recenzovaná nahrávka.
Maniaci je odchovancem Julliard School a hudební konzervatoře v Cincinnati, je držitelem už několika amerických cen pro mladé pěvce a úspěšně debutoval v předních operních domech v USA i v Evropě, včetně new¬yorské MET, benátské La Fenice, barcelonského Liceu a Dánské královské opery v Kodani. Pokud jde o koncertní činnost, pravidelně spolupracuje především s dirigentem Martinem Pearlmanem a jeho souborem Boston Baroque, hrajícím na dobové nástroje. S tímto ansámblem Maniaci také natočil své mozartovské CD.
Do výběru se vešly ukázky ze tří oper, Idomeneo, Lucio Silla a La clemenza di Tito, a dále motetto Exsultate, jubilate. Dramaturgii nahrávky je nutno pochválit, formální i náladová škála jednotlivých čísel je natolik pestrá a odlišná, že nehrozí nebezpečí stereotypu, který někdy v posluchači podobné monotematické typy recitálů vyvolávají. Snad jen závěrečná „chrámová“ árie (psaná v roce 1773 pro slavného kastráta Venanzia Rauzziniho), dnes poměrně populární, mohla být možná nahrazena některou mužskou sopránovou árií z dalších oper (hned např. v Mitridatovi, králi pontském jsou tři kastrátské party). Árie doplňují dvě ouvertury, k Idomeneovi a k La clemenza di Tito. Ale užít slovo „doplňující“ je téměř trestuhodné. Obě jsou totiž provedeny s takovou bravurností, s takovou jiskrou a s takovou stylovou vybroušeností, že jen pro ně si CD zasluhuje pozornost. V předehře k Idomeneovi dirigent Pearlman výraznou akcentací předznamenává dramatičnost budoucího děje, v předehře k Titovi si spolu se svými hráči zjevně vychutnává jak vnitřní vzrušivost, tak triumfální lesk. Také v doprovodech jednotlivých zpěvních čísel se bostonští vyznamenávají – jako příklad uveďme první z Ceciliových árií nebo výkon sólového klarinetu (Nina Stern?) ve druhé árii Sextově.
Michael Maniaci má patrně před sebou velkou kariéru. Už dnes jeho hlas vyniká technickou lehkostí, značným rozsahem a po výrazové stránce zřetelným nábojem. Na jeho barvu je však nutno si zvykat, není z těch, kteří uchvátí hned od prvního okamžiku (jako třeba u Philippa Jarousskyho). Přispívá k tomu mj. ostrost nejvyšších tónů, nepřeslechnutelné vibrato (a to i tam, kde by slušel rovnější tón), prudce nasazované forte anebo místy (asi zatím a vinou mládí) málo samozřejmosti v pěveckém projevu. Nejméně přesvědčivě tak vychází Idamantes z Idomenea – možná také proto, že dnešním uším už zní lépe v tzv. vídeňské, tedy tenorové verzi. Přínosem jsou nesporně obě árie nešťastného senátora Cecilia z opery Lucio Silla, obě efektní, první vzrušenější, mimořádně náročná rozsahovými skoky, druhá niternější, nesená ve dvou kontrastních částech. Ukázkově vycházejí Maniacimu obě árie Sexta z La clemenza di Tito. Zdá se, že jeho hlasu lépe vyhovuje mezzosopránová poloha než vyslovený soprán. Zde zní jeho hlas nejlahodněji, barva zesametovatí, tóny se zaoblí. Umění koloratury a ornamentiky, jež předvádí už v operních áriích, pak jen potvrzuje v koncertantním Exsultate, jubilate na závěr nahrávky.
TELARC TEL-31827-02 PROMO
Wolfgang Amadeus Mozart: Arias for Male Soprano
Idomeneo (předehra a árie Idamanta), Lucio Silla (dvě árie Cecilia), La clemenza di Tito (předehra a dvě árie Sexta), Exsultate, jubilate.
Michael Maniaci, Boston Baroque, dirigent Martin Pearlman.
Nahráno v Mechanics Hall ve Worcesteru (USA) 5.–7. 2. 2009, hudební režie Thomas C. Moore, zvuková režie Robert Friedrich.
Celkový čas 61:01. Zdroj Hudební rozhledy 08/10 - Jaroslav Someš
TIP!
Časopis 19 - rubriky
Články v rubrice - CD boxy
Hlaskontrabas Oktet vydává nové „severské” album
Unikátní hudební formace Hlaskontrabas Oktet, kterou tvoří čtyři zpěvačky a čtyři kontrabasisté pod vedením Pe ...celý článek
Časopis 19 - sekce
DIVADLO
Letní divadelní festival na jihu Čech Jižní Svéráz
Unikátní site-specific divadelní festival, který je součástí vítězného konceptu Evropské hlavní město kultury celý článek
HUDBA
Anna K. představila svoje Údolí včel
Dlouholetá populární stálice na české hudební scéně, zpěvačka Anna K., po šesti letech opět vystoupila a to 25 celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Petr Sís - 75
GEN: Petr Sís
Portrét mezinárodně uznávaného autora knih pro děti, ilustrátora, grafika a tvůrce animovanýc celý článek