Ivana Loudová - první dámy české hudební tvorby
autor: archiv
zvětšit obrázekAlbum dvou CD – prvního se skladbami pro sólové nástroje a druhého s komorními skladbami pro dva hráče – je zatím nejrozsáhlejší soustředěnou zvukovou dokumentací tvorby české skladatelky Ivany Loudové, už téměř po polovinu století významem první dámy české hudební tvorby. Studovala na Konzervatoři v Praze u Miloslava Kabeláče, na AMU v Praze u Emila Hlobila a v aspirantuře opět u Kabeláče, šest měsíců se vzdělávala v Paříži u Andrého Joliveta a Oliviera Messiaena. Záhy se osobitě zařadila do proudu Nové hudby 60. a 70. let: vynikla invencí i témbrovou fantazií, smyslem pro neobyčejné výpovědi a nečekané pointy; četná její díla se uplatnila mezinárodně. Prosadila se velmi záhy, takže nejranější z 16 skladeb tohoto výběru vznikly jako díla osmnácti-, devatenáctileté dívky. Už Suita pro flétnu sólo (1959) a Per tromba (1960) jsou díla zralá. Prozrazují, že hned na konzervatoři získala nejen neomylný smysl pro zvuk a bohatství témbrových valérů jednotlivých nástrojů, ale i znalost techniky hry na ně, jak na ni kladl při vyučování skladbě důraz Miloslav Kabeláč. A kabeláčovská je i soustředěnost a ekonomičnost hudebního materiálu, ze kterého svá díla od začátku stavěla.
Harfové Sólo pro krále Davida (1972) zase ukazuje, jak ve Francii získala smysl pro eleganci a esprit tamní hudební tvorby i při bohatém uplatnění přesně cílené nástrojové virtuozity. Raná tvorba Ivany Loudové ukazuje na větší rozmanitost námětových a výrazových oblastí, do kterých zasahovala. Dramatická vokální freska Kurošio, baletní hudba Rhapsody in black, skladby pro dechy a bicí nástroje a další díla ze 60. a 70. let mají hudbu vypjatou a vzrušenou, z repertoáru tohoto CD má třeba Con umore in F pro fagot sólo (1978) půvabný náboj, navazující na neodolatelný humor slavných charakteristických fagotových skladeb, byť i se značnou mírou osobitosti. V tvorbě z 80. a 90. let vyposloucháme zřetelnou převahu křehké a něžné lyriky. Tu mají nejen obě skladby s vokální účastí, Duo meditativo (1994) a Pět písní na slova Christiana Morgensterna (1995), ale i skladby pro nástroje, jichž se častěji užívá v souvislostech vypjatých a dramatických, jako je Sonata angelica pro trombon a klavír (1996), Echoes pro lesní roh a bicí, Ztracený Orfeus pro sólové bicí (1999) a samozřejmě díla pro nástroje s univerzálními výrazovými možnostmi. Po léta k této příležitosti schovávané nahrávky mají vesměs vysokou interpretační úroveň. Autorka v bukletu skromně píše, že je nahráli převážně její kamarádi, kteří je měli v repertoáru. Sešla se tu vznešená společnost mistrů různých oborů včetně osobností vůdčích a špičkových, jako je basklarinetista Josef Horák, trumpetista Miroslav Kejmar, klarinetista Vlastimil Mareš, harfistka Jana Boušková, hobojisté manželé Liběna a Ivan Séquardtovi, perkusionista Tomáš Ondrůšek a četní další. Ze všech výkonů je patrné, jak si váží hudby Ivany Loudové, jak mají skladatelku rádi a hrají její díla s chutí a zaujetím.
JK XXI Prague 0077-2
Ivana Loudová
CD I – Music for One, sólové skladby: Per tromba, koncertantní studie pro trubku sólo [1–5], Sólo pro krále Davida [6], Suita pro flétnu sólo [7–10], Con umore in F pro fagot sólo [11], Čtyři kusy pro klarinet sólo [12–15], Canto amoroso [16], Pražské imaginace, pět kusů pro klavír [17–21], Ztracený Orfeus [22], Tango music [23]
CD II – Music for two, dua: Duo concertante pro basklarinet a marimbu [1], Pět písní na slova Christiana Morgensterna pro mezzosoprán a flétnu [2–6], Sentimento del tempo pro basklarinet a klavír s bicími [7], Duo meditativo pro soprán a violoncello [8], Sonata Angelica pro trombon a klavír [9–10], Duetti melancholici [11–13], Echoes pro lesní roh a bicí [14]
CD I: Miroslav Kejmar – trubka [1–5], Jana Boušková – harfa [6], Radomil Pivoda – flétna [7–10], Lumír Vaněk – fagot [11], Vlastimil Mareš – klarinet [12–15], Richard Žemlička – violoncello [16], Patricia Goodson – klavír [17–21, 23], Tomáš Ondrůšek – bicí [22]
CD II: Josef Horák – basklarinet a Tomáš Ondrůšek – marimba [1], Marika Žáková – mezzosoprán a Tereza Nollová – flétna [2–6], Josef Horák – basklarinet a Emma Kovárnová – klavír a bicí [7], Gabriela Eibenová – soprán a Richard Žemlička – bicí [8], Simone Candotto – trombon a Petr Adamec – klavír [9–10], Ivan Séquardt – hoboj a Liběna Séquardtová – hoboj, hoboj d´amore [11–13], Petr Cígler – lesní roh a Tomáš Ondrůšek – bicí [14]
Nahráno digitálně ve Zvukovém studiu AMU v Praze 1997–1999, remastering Stanislav Sýkora – SR Studio, Praha 2009, DDD Stereo
Časopis 19 - rubriky
Časopis 19 - sekce
DIVADLO
Slovácké divadlo uvede napínavé drama
Slovácké divadlo v sobotu 27. 4. 2024 čeká další premiéra. Tentokrát se do čela inscenačního týmu postavil eme celý článek
HUDBA
Anna K. představila svoje Údolí včel
Dlouholetá populární stálice na české hudební scéně, zpěvačka Anna K., po šesti letech opět vystoupila a to 25 celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Petr Sís - 75
GEN: Petr Sís
Portrét mezinárodně uznávaného autora knih pro děti, ilustrátora, grafika a tvůrce animovanýc celý článek