Česká premiéra díla Schwarz Auf Weiss / Černé na bílém
autor: archiv
zvětšit obrázekHudební performance německého skladatele Heinera Goebbelse Schwarz auf Weiss nebo-li Černé na bílém se poprvé české veřejnosti představí pod režisérským vedením tandemu SKUTR (Martin Kukučka, Lukáš Trpišovský) a v nastudování Orchestru Berg. Stane se tak v rámci mezinárodního hudebního festivalu Struny podzimu - 29. a 30. září 2009 v netradičním prostoru podzemního kina Veletržního paláce. Syrový betonový prostor zaplní minimalistická scénografie a 18 hudebníků pod taktovkou Petera Vrábela.
Heiner Goebbels, který se v posledních skladbách stále častěji věnuje fúzi současné vážné hudby a divadla, patří mezi nejuznávanější současné skladatele. Hudebníci proto musejí zastat kromě instrumentálních také herecké, pěvecké nebo pohybové úkoly - hrají kuželky s dusítky nebo kostky na krytu cembala, házejí balony na kus plechu, mluví, recitují, zpívají, pohybují se a vaří vodu na čaj.
„Na více než hodinovou skladbu Schwarz auf Weiss si dosud netroufl jiný soubor než Ensemble Moderne, který před třinácti lety nastudoval dílo v procesu skládání přímo s Goebbelsem. Pražské uvedení tak bude teprve druhou inscenací vůbec a vzniká v úzkém kontaktu s Heinerem Goebbelse. Každé nastudování je naprostý originál,“ říká dirigent Peter Vrábel.
Ve stylově rozmanité skladbě se Heiner Goebbels snaží postihnout moment vzniku uměleckého díla a roli autora, který se v tomto procesu ztrácí do pozadí. Skladba vnikla jako pocta německému spisovateli Heineru Müllerovi, který v průběhu Goebbelsovy práce na ní zemřel. Goebbels staví hudebníky do mnoha různých rolí, strhující hudební pasáže střídají sóla na exotické nástroje jako je japonské koto nebo nezvyklý cimbál, používají se i elektronické samply. Hudba se mísí s texty Edgara Alana Poea nebo T. S. Eliota, uslyšíme i hlas Heinera Müllera.
Scénu výtvarníka Jana Polívky, který působí na velkých polských scénách, bude tvořit obří 20 metrů široká a 6 metrů vysoká stěna z kartonových krabic. Papír se jako základní výtvarný materiál prolne celou inscenací.
Podzimní hudební přehlídka Struny podzimu vyhledává pro svou dramaturgii originální projekty nejrůznějších hudebních žánrů, mezi kterými mají pevné místo i scénické produkce. K těm v nejúspěšnějším patřilo provedení Brittenovy opery Řeka Summida ušitá namíru prostoru Českého muzea hudby nebo moderní adaptace Mozartova Dona Juana s Ivou Bittovou v roli Dony Elvíry ve Stavovském divadle. „Je pro nás velká pocta, že se můžeme podílet na české premiéře předního světového autora současné vážné hudby a hudebního divadla Heinera Goebbelse,“ dodává Marek Vrabec, umělecký ředitel festivalu.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Den otevřených dveří Tanečního centra Praha
Konzervatoř Taneční centrum Praha pořádá v pondělí 29. dubna 2024 od 14 do 17 hodin ve svém sídle v branickém ...celý článek
Julie a Romeo zakončí sezónu Jihočeského divadla
Poslední premiérou zimní sezóny Jihočeského divadla bude taneční divadlo Julie a Romeo, které uvedeme v modern ...celý článek
Coco Chanel jako přehlídka módy i života
Balet NdB přichází s novou premiérou věnovanou módní ikoně Coco Chanel. Choreograf Mário Radačovský připravil ...celý článek
Český hrdina premiéra Farmy v jeskyni
Mezinárodní soubor Farma v jeskyni uvede pohybovou satiru Český hrdina v režii Viliama Dočolomanského. Je o že ...celý článek
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Rodinný festival Nuselské dvorky 2024
Po roční pauze se vrací do nuselských vnitrobloků tradiční rodinný festival Nuselské dvorky, který od samého p celý článek
HUDBA
Iveta Bartošová - Ve jménu lásky
Zpěvačka Iveta Bartošová patřila k nejoblíbenějším českým popovým zpěvačkám konce 20. a začátku 21. století. Z celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Festival umění a kreativity ve vzdělávání
Už počtvrté se pedagogové, rodiče, odborná i širší veřejnost či profesionálové z oblasti kultury a umění mohou celý článek