Magie Hexe Priessnitz po 30 letech opět ožívá

autor: Supraphon
zvětšit obrázekDevadesátá léta 20. století v tuzemsku doba čerstvě nabyté svobody, doba (nejen v muzice) divoká, uvolněná a ve vzpomínkách bezprostředních účastníků nezřídka zahalená mlhou hustou jako v temných jesenických lesích. Právě z nich se na přelomu 80. a 90. let vynořili Priessnitz. Jedna z nejosobitějších českých kapel okolo Jaromíra Švejdíka a Petra Kružíka, momentálně již několik let hibernující, se zcela po právu těší přízvisku kultovní. A totéž platí i v případě všech řadových alb. Třetí v pořadí pojmenované Hexe vyšlo před rovnými třiceti lety a dosud bylo prakticky nesehnatelné. Nyní to mění speciální výroční reedice, jež vrací Hexe znovu do oběhu v novém remasteru nejen na CD, ale také vůbec poprvé na „heavy“ LP a digitálně!
„Myslím, že jsme s Hexe uzavřeli naši pomyslnou čarodějnickou trilogii. Ve světě letělo grunge, tak jsme taky kapánek přitvrdili, a taky jsme ve studiu měli poprvé hudebního producenta Alexe Limburga,“ odpovídá zpěvák a textař Jaromír Švejdík na otázku, co se mu jako první vybaví, když se řekne Hexe. První asociace kytaristy a autora hudby Petra Kružíka jsou pro změnu následující: „Vybaví se mi čarodějka a následně song Hexe, jehož rytmus byl inspirován písní jedné slavné americké kapely.“
Tehdejší sestavu Priessnitz kromě výše zmíněných ústředních postav tvořili ještě Libor Halíček (basa) a Ladislav Kolompár (bicí). Na celkovém vyznění alba, které bylo nahráno v květnu roku 1994 v ostravském studiu Citron, měl důležitý podíl také excentrický v Praze žijící britský producent Alex Limburg a zvukař Daniel Václavek. Výsledkem je hutná a syrová nahrávka, o jejímž charakteru leccos vypovídají i slova Petra Kružíka: „Nerad bych zabředl do už dost ohraného klišé o devadesátkách, ale fakt je, že si toho moc nepamatuju, tak trochu Nacht und Nebel.“ Švejdík pak dodává: „Hodně jsme v té době koncertovali, vlastně jsme skoro všichni odešli z práce. Bylo to hodně divoký období, ale krásný.“
Ač konkrétní vzpomínky možná poněkud „vybledly“, skladby jako Werwolf, Jeremiáš nebo Tanečnice se staly jedněmi z těch, bez nichž se neobešel skoro žádný koncert Priessnitz. A samotné album Hexe je v řadě ohledů bez nadsázky esencí první poloviny devadesátých let, alespoň tedy z pohledu vyznavačů surově alternativnějších směrů s prvky gotiky. Pečlivá reedice čítající Jaromírem Švejdíkem aktualizovaný „facelift“ vizuální složky a remastering původní nahrávky ve studiu SONO Records tak slibuje hodně autentický návrat do raných 90s s muzikou, kterou prověřil čas…
www.supraphonline.cz
Časopis 28 - rubriky
Články v rubrice - CD boxy
Kamenná čtvrť slaví sto let albem SKALA

I v současnosti si tato svébytná brněnská městská část nedaleko řeky Svratky uchovává svůj genius loci. Pro ži ...celý článek
Benson Boone vydává album American Heart

Zpěvák Benson Boone byl hlavním favoritem devatenáctého pokračování série American Idol, porotci včetně Katy P ...celý článek
Emma Drobná: Emminencia

Zpěvačka Emma Drobná, rodačka z Nového Města nad Váhom, se do povědomí veřejnosti dostala díky vítězství v sou ...celý článek
New Kids On The Block - Still Kids

New Kids on the Block, často zkracováno jako NKOTB, jsou americká popová skupina, která byla vytvořena v Bosto ...celý článek
Časopis 28 - sekce
DIVADLO
Divadelní tipy 28. týden

Komici na jedničku - Hugo Haas
Petr Nárožný opět otevírá dveře do Muzea komiků, aby zde společně s diváky o celý článek
OPERA/ TANEC
Zemřela pěvkyně Helena Tattermuschová

Zemřela výjimečná emeritmí sólistka Opery Národního divadla - Helena Tattermuschová (*28. 1. 1933 Praha - R celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 28. týden

Skvost města světel: příběhy pařížské radnice
Jak vznikal a co v sobě skrývá méně povědomý skvost architekt celý článek