zvláštní poděkování
Volný.cz

Ivan Vyrypajev: Letní vosy nás štípou už i v listopadu

Tomáš Havlínek, Václav Švarc a Beáta Kaňoková

autor: Petr Zikmund   

zvětšit obrázek

Soubor činohry Jihočeského divadla České Budějovice uvádí v české premiéře hru současného dramatika Ivana Vyrypajeva s názvem Letní vosy nás štípou už i v listopadu. V režii Alžběty Burianové vystupují mladí členové souboru Václav Švarc, Tomáš Havlínek a Beáta Kaňoková. Můžeme tedy na jevišti očekávat dění plné čerstvé energie…

Dramatik Ivan Vyrypajev je plně věrný svému rukopisu, a jeho text rozhodně nenechá diváka klidným. Všechny postavy mají jména západní provenience – Robert (Václav Švarc), Donald (Tomáš Havlínek) a Sára (Beáta Kaňoková). A příběh neustále klade divákovi otázky. Kdo ze zúčastněných mluví pravdu? Jeden vyvrací tvrzení druhého, atmosféru nedůvěry znásobují telefonáty s věrohodnými svědky, kteří potvrzují domnělou pravdu…
Výprava Petra Vítka nabízí pásy umělých vzrostlých růží v plném květu, pravděpodobně evokace pastvy pro opylující hmyz. Vůni květin nabízí režisérka akčně z rozprašovače. Otázkou je, zda umělá vůně nemá evokovat rozpor, tedy ne, že tam něco voní, ale negativní pocit puchu. Domek v levé části scény je nakloněný s rozbitým zrcadlovým oknem a bortícím se komínem. Do toho mezi záhony leží dva objekty ve tvaru bomby či ponorky (?) - obojí je možné, ponorková nemoc v mezilidských vztazích, ale také napětí těchto vztahů, jehož energie se může kdykoliv uvolnit v nečekaném výbuchu. To všechno dotváří tajemno a napětí. Kostýmy jsou laděny do zemitých barev. Jen Václav Švarc má coby Robert teplý zimní kabát, což herci jistě vytváří dostatečné teplo pod žárem reflektorů.
A dostáváme se ke třetímu autorskému systému, cyklujícím frázím, rotující fabulaci a proč by neměly letní vosy štípat už i v listopadu. Další časový anachronismus, přeci jen by bylo na místě tvrzení: „Letní vosy nás štípou ještě v listopadu…“ Všechno dohromady vytváří pocit manipulace, nedůvěry a napětí.

Režisérka Alžběta Burianová skvěle zpracovala rozhlasový text do scénické podoby. Zhuštěné slovo do sekaných klipů okřesala do divadelních frází. Dusnou atmosféru ve slovních přestřelkách podtrhuje zhuštěná scéna, ale i minimalistická hudba Matyáše Řezníčka. Každý z protagonistů dává dané postavě své. Beáta Kaňoková je pevná a suverénní dívka. Účes z natupírovaných vlasů zdůrazňuje její éteričnost a velkou schopnost manipulovat s druhými. Donald Tomáše Havlínka si pevně stojí za svým, částečně nabízí roztržitost ale také jemnost, je přesným protikladem Roberta. Ten je v podání Václava Švarce hodně nekompromisní, vznětlivý, ale milující.
Letní vosy mají v repertoáru divadla své místo. Divák ocení komorní provedení, výborné herecké výkony, rovněž je na místě závěrečný scénický déšť, celkové osvěžení a opadnutí vedra. Holt letní vosy štípou…

www.jihoceskedivadlo.cz

23.4.2018 10:04:28 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 39 - rubriky

Archiv čísel

reklama

OLDstars

Články v rubrice - Recenze

Moje tango ve Studiu Dva

Roman Zach a Jitka Schneiderová (Moje tango)

Nejnovější premiérou Studia DVA je Moje tango v režii Šimona Cabana a Dariny Abrahámové. Hra irského dramatika ...celý článek



Časopis 39 - sekce

HUDBA

13. komnata Olgy Matuškové

13. komnata Olgy Matuškové

13. komnata Olgy Matuškové
Zpěvačka, která stála čtyřicet let po boku Waldemara Matušky, se musela vyrovnat celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

Sto let Metropolitní opery

Sto let Metropolitní opery

Sto let Metropolitní opery
První část velkolepého koncertu z roku 1983 s účastí světových operních hvězd ja celý článek

další články...

LITERATURA/ UMĚNÍ

Výtvarné tipy 40. týden

Středověký kostel v krajině

Potrava duše & těla (11/20)
Warhol a hamburger. Francouzský cyklus ARTE. Jíst správně hamburger může být ně celý článek

další články...