zvláštní poděkování
Volný.cz

Činoherní klub uvede Černý med

Ivana Uhlířová a Vasil Fridrich (Černý med)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

V této sezóně dává pražský Činoherní klub prostor novým tvůrcům. Svůj debut tu nedávno absolvoval jako režisér Jakub Zindulka s inscenací QED, a nyní se představuje původní česká hra
Vojtěcha Maška ČERNÝ MED. Bude mít premiéru 19. ledna 2018 ve společné režii autora a herečky Ivany Uhlířové, která si zde zahraje společně s Vasilem Fridrichem.
Dialog jako utkání, jako souboj o nadvládu. Ale také jako rozkoš, slast z kladení vět, akce a reakce. Nebezpečí na hranici šílenství, smrti, konce, flirtování s koncem, modelování slov do tvarů, do hmoty, do těžké vůně, slova jako kyselina rozleptávající již vyřčené.

Původní autorský text, komorní příběh Vojtěcha Maška stojí na dialogu muže a ženy postupně odhalující jejich složitý vztah. Situace je budována zpočátku jako detektivní zápletka s prvky kafkovské absurdity. Následně dochází k prorážení dalších vrstev reality, aniž by se narušilo původní napětí z vyšetřování domnělého zločinu. Proti sobě stále stojí Vyšetřovatelka a Vyšetřovaný, jejich rozhovor ale postupně evokuje mechanismy dalších možných vztahů a souvislostí. Tématem hry je také právě „hra“ ve smyslu budováni virtuálních světů, paralelní reality, touha být autorem svého životního příběhu. Tyto významy zůstávají dlouho skryty, divák by měl být, v ideálním případě, stržen napínavým dějem stojícím na dialogu obsahujícím překvapivé zvraty a nečekané pointy.
Spisovatel a dramatik Eugen Loebl je předvolán k výslechu za účelem vysvětlení zdánlivé maličkosti. Vyšetřovatelka Ester zahajuje zpočátku velmi korektní výslech. Postupně se odhaluje, že se jedná o velmi zamotaný případ. Loebl se ocitá v pasti, ze které nelze vyváznout, celá věc je vždy zpochybněna, nabízejí se nová vysvětlení, bourající ta původní. Hra probíhá mezi postavami a je vedena i s divákem. Žánrové zastřešení umožňuje rozbíjet detektivní klišé, odkrývat obecnější a osobnější principy vztahu mezi mužem a ženou, či dialogu jako takového. Probíhá vyjednávání o vládě nad realitou, veškeré zcizující efekty jsou ve službách fiktivního světa, který se před námi odkrývá.
Tvar, který využívá a rozvíjí tradici realizace textů stojících na promyšlené práci s dialogem, jazykem a přesném hereckém provedení. Účelem je navodit dojem klasické bravurní a zpočátku konvenční divadelní hry. Ten potom postupně rozkládat a podvratně nabourávat prostředky divadla moderního, hledajícího nové vyjadřovací postupy. Pokusit se před divákovými zraky dekonstruovat vyprávění, a přesto nenarušit pravidla žánru a na závěr odhalit pachatele, byť zločinem je zde něco jiného, než se zprvu zdálo.

www.cinoherniklub.cz

15.1.2018 19:01:46 Redakce | rubrika - Zveme ...

Časopis 34 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Městská knihovna Praha

Články v rubrice - Zveme ...

5. ročník Léta slovenských hvězd

Emília Vášáryová (Odvrátená strana mesiaca)

Již pátým rokem bude na konci prázdnin patřit kamenná scéna divadla Studio DVA bratislavským divadelním soubor ...celý článek



Časopis 34 - sekce

HUDBA

Luboš Andršt "60"

Luboš Andršt

Luboš Andršt "60"
Geniální bluesový kytarista oslavil nedávno sedmdesáté narozeniny. Jeho tvorbu připomínám celý článek

další články...

LITERATURA/ UMĚNÍ

Krvavé písky Libye

Krvavé písky Libye

Krvavé písky Libye
Drama života a smrti uprostřed občanské války. Slovenský dokument (Ve slovenském znění). celý článek

další články...