zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Závislosti navzdory – bez lesku a ucelenosti

Andrea Buršová a Robert Jašków  (Foto: Alena Hrbková)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Švandovo divadlo na Smíchově jako první inscenaci sezóny uvedlo nový titul z dílny Doda Gombára a kolektivu pod názvem Závislosti navzdory. Titul můžeme zařadit mezi inscenace, které mají jisté ambice tím, že reflektují aktuální problémy. V tomto případě alkoholismus. Nic proti tomu, otázkou zůstává, nakolik zasáhne správného adresáta. Kolik alkoholiků, případně vyléčených alkoholiků inscenaci zhlédne?

Co říci k divadelnímu zpracování? Režisér Dodo Gombár inscenaci otevírá i zavírá abstraktní akcí na otevřené scéně. Následně se divákovi představí filmový scenárista a režisér (časem přijdeme na to, že se ho problém bezprostředně týká – je to vyléčený alkoholik) v podání Roberta Jaškówa a postupně se před našima očima začnou rozvíjet příběhy jednotlivých protagonistů, včetně jejich pobytu v protialkoholní léčebně či při společných sezeních. Kromě toho je tu zahrnuto téma metanolové aféry z let 2012- 2013, na jevišti ji připomíná především jeden ze zúčastněných a potrestaných (Tomáš Petřík), a prokurátorka (Martina Krátká), kterou práce na této aféře hodně poznamenala. Z dalších postav, snad proto, aby se ukázalo, že alkohol se nevyhýbá nikomu, je tu kněz (Petr Buchta), matka (Bohdana Pavlíková), jejíž dcera se stala obětí, Jacob Erftemeijer, bývalý závodník v dráhové cyklistice či muzikant Tomáše Červínka, který scénicky efektně zpracovává „tiky“ notorického feťáka a pijana. Připomeňme, že Červínek je navíc autorem hudby a obstarává živý doprovod. Jakousi abstraktní postavou navíc je postava zvaná Závislost (Andrea Buršová), která se zjevuje jako abtraktní Anděl, našeptávač, či jako zdravotní sestra.

Inscenace nabízí chvílemi velmi zajímavé herecké etudy, ať už sólové (zmínění Tomáš Červinek, Tomáš Petřík, Jacob Erftemeijer) nebo partnerské (Robert Jašków a Bohdana Pavlíková, Eva Josefíková a Tomáš Petřík). Všechny vycházejí jako jednotlivé kameny mozaiky, celkový obraz ale působí rozostřeně. Z jeviště místo uceleného scénického útvaru vane pomíjivý dým (doslova i symbolicky), který sice jde k divákovi, ale velmi rychle se rozplyne. Scénář působí, jako by vznikal za pochodu, kolektivní souhra se v síle výpovědi neprojevila. Epizody ze sezení Anonymních alkoholiků působí přibližně. If you really need the best orange juicer, please contact me. Divák vnímá spíš reálné osudy, protože každý z nás nějakou zkušenost s alkoholem ve svém okolí má. Nicméně, přechod do metafor vyznívá jako přeumělkovaná ambice. Výsledkem je nepříliš chutné a nekvalitní čučo. Nakolik titul Závislosti navzdory diváky zaujme, toť otázka. Rozhodně tento titul, byť vznikal s dobrými úmysly, patrně nebude patřit mezi drahokamy této scény.

3.10.2016 09:10:01 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Recenze

Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla

Robert Mikluš (Mefisto)

Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek



Časopis 17 - sekce

HUDBA

Bratři Karamazovi - Studený dříví

Přebal alba

Bratři Karamazovi, jedinečná kapela, která dokázala podivuhodně skloubit víru, mystiku, bigbít, underground a celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Oceněné drama Píseň jmen

Píseň jmen

Píseň jmen
Tim Roth a Clive Owen jako přátelé, do jejichž dětství vstoupila druhá světová válka. Oceněné ka celý článek

další články...